I Nytt i Ukas / Aesbys sak «Viktig å lese hele salgsoppgava» for to uker siden går det fram at fram til det kom ei lovendring for snart seks år siden, ble seksjonering og godkjenning av leiligheter gjort av to ulike avdelinger. Det førte til at eierne av en leilighet kunne få papir på at leiligheten var seksjonert – men uten at dette samtidig innebar at den var godkjent. En del oppfatta likevel seksjoneringa som et tegn på godkjenning og endte dermed opp med en leilighet som ikke er godkjent til å bo i.

Per Anders Aure, avdelingsleder for oppmålingsavdelinga i Ålesund kommune , presiserer at saksbehandling hele tida har fungert i henhold til lovverket.

– Fram til den nye eierseksjonslova trådte i kraft 1. januar 2018 hadde vi ikke hjemmel til å nekte å seksjonere, uavhengig av om endringa ville bli godkjent eller ikke som bolig etter bygningslovgivinga, påpeker han.

– Kunne ikke nekte seksjonering

Videre presiserer han at i de tilfellene der seksjoneringa omfatta bruksenheter som ble benytta som bolig uten å være godkjent for dette formålet, ble søkerne henvist til bygningsmyndighetene for å søke godkjenning før seksjoneringa ble gjennomført.

– Det var opp til søker å sørge for å få denne godkjenninga. Dersom det ikke ble gjort, hadde vi likevel ikke anledning til å nekte seksjoneringa, poengterer Aure

Videre poengterer han at det alltid har vært slik at søknader om seksjonering har blitt behandla etter eierseksjonslova, mens godkjennelse for nye boenheter / leiligheter som man planlegger å seksjonere, har blitt behandla i henhold til plan- og bygningslova.

Det har også alltid vært slik, framholder Aure, at det har vært to ulike avdelinger i kommunen som har behandla disse sakene – henholdsvis oppmålings- og byggesaksavdelinga. (Tidligere var de to avdelingene fordelt på to ulike virksomheter, men har siden kommunesammenslåinga i 2020 ligget under samme virksomhet.). Den store forskjellen før og etter 2018 – i lovgivinga, og dermed også i praksis – er at man ikke lenger kan seksjonere uten at boenheten først er godkjent for boligformål. Dette omtales gjerne som «koblingsregelen».

– Ålesund kommune var en pådriver

Avdelingslederen mener derfor at det blir feil og urimelig å si at det var «systematisk svikt i saksbehandlinga» som førte til at en del mennesker endte opp med seksjonerte leiligheter som ikke var godkjent å bo i.

– Saksbehandlinga ble utført slik lova krevde at vi gjorde det. Det er derfor ikke saksbehandlinga, men manglene i den tidligere lova man må fokusere på. Jeg vil også presisere at samarbeidet mellom oppmålings- og byggesaksavdelinga alltid har vært god, både før og etter lovendringa i 2018. Dessuten synes jeg det er et viktig poeng at Ålesund kommune var en aktiv pådriver for å få den såkalte koblingsregelen inn i eierseksjonslova. Dette var en bra og nødvendig endring i lovverket, sier avdelingsleder Per Anders Aure.