– Ja, jeg kjenner godt til problema på Aksla. Sjåførene mine klager stadig vekk til meg og synes det er for trangt. Men utkikkspunktet fra Fjellstua, der de ser ut over byen, fjorden og sitt eget cruiseskip, er et av de aller mest populære målene for turistene som kommer til Ålesund, og det er vanskelig å se hvordan problemet kan løses, sier Ødegård.

Hop On-lederen opplyser videre at han også har god personlig kjennskap til det å kjøre på Aksla, da han selv har 30 års erfaring med å kjøre turistbuss i Ålesund, inkludert turen opp og ned til Fjellstua.

To konkurrerende selskaper

Når man ser de røde «hop on, hop off»-bussene som kjører opp og ned byfjellet, er det lett å tro at det er ett og samme selskap som står bak. Dette stemmer ikke, poengterer Ødegård; det er nemlig to ulike selskap som driver det samme konseptet, med til forveksling like busser: Det ene er Hop On as, som starta å kjøre på Aksla i fjor, og det andre er City Sightseeing Norway, som har holdt på med det samme i mange år.

Ifølge Ødegård kjører Hop On as to busser i timen til Fjellstua, og han mener at konkurrenten kjører tilsvarende ofte.

– Turen opp til Fjellstua er ekstremt populær, og i går [tirsdag] hadde vi en kø på 150 meter. Vi satte da for første gang inn en fjerde buss for å ta av for trykket, men vi kjører fortsatt bare opp to busser i timen, opplyser Ødegård.

Buss fikk stans

Når det gjelder bussen som fikk hjula på ene siden utfor veikanten på veien mellom Aksla stadion og Fjellstua på mandag, sier Ødegård at han ikke er kjent med dette. Imidlertid kan han fortelle at de på tirsdag hadde problemer med en buss som fikk stans, noe som førte til en del trafikkaos.

Ønsker fartskontroller

Om fartsmålinga som Ålesund kommune gjennomførte, der en «hop on, hop off»-buss fra ett av de to selskapa ble målt til 65 kilometer i timen ned mot Aksla stadion, har Ødegård følgende kommentar:

– Slik kjøring er selvsagt helt uakseptabelt. Til mine egne sjåfører har jeg flere ganger presisert, både muntlig og skriftlig, at fartsgrensene skal overholdes. Dersom jeg hadde fått informasjon om at en av mine sjåfører hadde kjørt så fort, ville han først fått en muntlig advarsel, og om det gjentok seg, hadde han fått en skriftlig advarsel – slik arbeidsmiljølova krever at det skal gjøres, sier han.

Den daglige lederen i Hop On as er poengterer også at han er positiv til fartskontroller på Aksla:

– Ja, fartskontroller er bare bra. Å kjøre i 65 kilometer i timen på Aksla er fullstendig galskap, og slik kjøring må det selvsagt settes en stopper for, sier Rino Ødegård.

Hovedsaka:

Svar fra kommunen: