Han sier dette i forbindelse med at flere politikere nå tar til orde for å stoppe den planlagte gateterminalen for buss i Keiser Wilhelms gate.

– Det er alt for ofte slik at det skal tas omkamper på omkamper på beslutninger som allerede er tatt, sier han, og viser til at gateterminalen flere ganger har vært behandlet i politiske organer, både i Ålesund og nasjonalt.

Øvstebø har heller ikke sett den omtalte risikoanalysen fra busselskapene, men kjenner innholdet i ankepunktene såpass godt at han likevel føler seg trygg på at utfordringene som er skissert i denne lar seg løse.

Plassering av terminalen

Et av ankepunktene er at det er satt av areal til hele ni meter brede fortau på begge sider av gaten i det aktuelle området, noe som gjør at det hevdes at bussene vil ha problemer med å passere andre busser som står foran dem i samme retning inne på terminalen.

– Jeg ønsker av hele mitt hjerte å lage gode byrom der folk ønsker å være, og det mener jeg er løst på en svært god måte i de valg som er tatt her. Og for å skape slike gode byrom trenger vi så mye plass på begge sider, fastslår han.

Selv om han tviholder på valg av sted og løsning, er han likevel åpen for at det kanskje må gjøres mindre endringer og justeringer under veis.

Ni meter brede fortau på begge sider av gata skal gi tumleplass for mennesker. Ikke biler som i dag. Foto: Dronninga Landskap

Trafikkavvikling og utkjøring

Når det kommer til kritikken mot å ta bussene ut av sentrum gjennom Keiser Wilhelms gate og krysset Keiser Wilhelms gate/Rådstugata, sier han følgende:

– Prosjektgruppen har gjennomført tester med buss i riktig størrelse, og da går dette helt fint.

Han er heller ikke særlig bekymret for annen trafikk som skal gjennom dette krysset, sammen med bussene.

– Det mest utfordrende vil være når bussene kommer ned Rådstugata og skal svinge østover. Men dette vil vi kunne løse gjennom lysregulering i Røysegata, sier han, og legger til:

– Det vil også kunne være et alternativ å ta bussene ut via krysset Keiser Wilhelms gate/Buholmgata.

Under- eller overgang

Øvstebø presiserer at fjerning av undergangen mellom rådhuset og dagens rutebilstasjon ikke skal skje nå, men i forbindelse med videre utbygging av sydsiden. Han er likevel noe mindre kategorisk når det kommer til fjerning av denne.

– Denne er tenkt fjernet i forbindelse med at gjerdene som i dag skiller de to områdene Joachim Rønnebergs plass og Sydsiden skal bort. Gjerdene som er der i dag, oppleves som et fysisk stengsel mellom to viktige områder i byen, og for å unngå at folk skal krysse veien gjennom hele gata vil man erstatte undergangen med lysregulerte overganger. Dette viser seg fra andre byer å være en bedre løsning enn undergang, sier Øvstebø.

Han ser likevel at det kanskje kan finnes gode argumenter for å også beholde dagens undergang:

– En av disse er alle cruisepassasjerene som skal over denne gata, en annen er at undergangen i dag også fungerer som rømningsvei fra rådhuset, forteller han.

– Jeg har likevel mest tro på den valgte løsningen. Eksisterende busstopp blir jo borte, noe som vil føre til at trafikken vil flyte bedre i dette området. Vi må heller ikke glemme at de tiltakene vi gjør i første rekke har til hensikt å ivareta de myke trafikantene, og det hevder ekspertene best gjøres ved overganger oppe i dagen, sier han

– Jeg er helt overbevist om at vi sammen skal klare å finne svært gode løsninger på de utfordringer som er knyttet til gateterminalen. Men la oss for all del ikke begynne en ny runde med omkamper og endringer. Da kommer det ikke til å skje noen verdens ting – og det har det gjort lenge nok. Dessuten er det inngått kontrakt med entreprenør for bygging av hele knutepunktet. Så det kan også bli svært dyrt å stoppe dette nå, avslutter Tore Johan Øvstebø.

Slik ser Dronninga Landskap for seg den nye gateterminalen i Keiser Wilhelms gate Foto: Dronninga Landskap