– Jeg ble jo ansatt som daglig leder allerede i juli i fjor, men har vel i praksis fungert mest som byggeleder frem til jul, forteller han.

Nå leder han en avdeling med 70 ansatte og en omsetning i fjor på ca. 600 millioner kroner.

Men Roar er slett ingen førstereis i organisasjonen. Han ble ansatt hos Vestlandske Auto allerede i 2005, og var med både da selskapet flyttet fra Sørnesvågen til Breivika i 2006 og da Vestlandske Auto ble kjøpt opp av Nordmørsselskapet Auto 8–8 i 2011.

Nå er også tidligere Rico Bil på plass ved den nye lokasjonen, og selskapet har nå samlet alle sine fire asiatiske merker i nybyggets første etasje i Breivika. Foto: Kåre Stig Nøstdal

Slik det skal være

I 2018, da Roar var leder for ettermarked i Ålesund, ble han hentet til en jobb i konsernet. Han fikk der i oppdrag å strukturere opp alle avdelinger i tråd med konsernets driftsmodell. Et konsern med hovedkontor på Nordmøre, men med hele ni lokasjoner, fra Bodø i nord til Florø i sør.

– Det er klart dette var ei spennende oppgave, og noe som selvsagt også har gjort at vår måte å gjøre ting på har satt seg i ryggmargen min, forklarer han.

Trebarnsfaren fra Vigra kommer til jobben som daglig leder med både lang bransjeerfaring, fagbrev som bilmekaniker, fagskoleutdanning innen maskinteknikk og en bachelorgrad i økonomi.

Det nye dekkhotellet ved Auto 8–8 har en kapasitet på hele 8.000 hjul. Foto: Kåre Stig Nøstdal

Stolt

Under veis i omvisningen skinner det tydelig gjennom at den daglige lederen er riktig så stolt av det nye anlegget på hele 11.000 kvadratmeter.

– Selvsagt er jeg stolt av hvordan dette har blitt, men den viktigste verdien vår ligger likevel i alle de flinke folka som jobber her. En fantastisk gjeng som brenner for å gjøre en god jobb hver dag, sier Roar, mens han viser oss rundt i de nye verkstedene, i avdelingen for klargjøring av bruktbiler og på det nye dekkhotellet.

- Det gamle «Wist» lastebilverkstedet har vi bygget om til internbilverksted og klargjøringsavdeling. Her har vi kapasitet til å få gjennom inntil 2000 nye og brukte biler i året, forteller han.

Flere nye- og brukte biler i ferd med å bli klargjort for foto og salg. Foto: Kåre Stig Nøstdal
Det var hektisk aktivitet og mange biler inne til service da vi var innom de nye verkstedhallene ved anlegget mandag. Foto: Kåre Stig Nøstdal

Et spennende år

Heller ikke hos Auto 8–8 forventer man å være upåvirket av at 2024 blir spådd å bli et litt annerledes år.

– Jeg tror nok alle er litt spent på hvordan dette året vil bli, men jeg føler vi har rimelig god kontroll på situasjonene. Med personbiler i mange segment, en rekke spennende nye modeller i kombinasjon med mange merker og modeller som har solgt svært godt over tid, ei ny og rikholdig bruktbilavdeling, og ikke minst god fart på Ford nyttekjøretøy, er det bare å brette opp ermene og begynne å jobbe, avslutter en optimistisk Roar Måseide.

– Vi forventer at bruktmarkedet fortsetter i samme gode tempo i 2024. Fortsatt er det fossile biler som dominerer salget, men vi tror at etterspørsel etter nyere brukte elbiler igjen vil øke, forteller bruktbilansvarlig Daggen Halkjelsvik. Her sammen med selger Ove Korsnes, i nybyggets 2.- etasje, som i tillegg til taket og den nye «korketrekkeren», rommer selskapets bruktbilutstilling. Foto: Kåre Stig Nøstdal
Auto 8–8 har også fått to helt nye bilvaskemaskiner ved anlegget, som om kort tid vil være åpne for alle som ønsker å vaske bilen. Foto: Kåre Stig Nøstdal