Dette er arkitektene bak blant annet Bybadet på utstillingsplassen, oppussingen av Hotel 1904 og den pågående renoveringen av Løvenvold kino. Og André er, mer enn noe annet, en som ofte tenker store tanker i de prosjektene han går inn i.
Opplevelser hele veien
Dette gjelder også når det kommer til idéskissene de har utarbeidet for fjellheisa i Aksla.
– Dette handler om langt mer enn bare å transportere folk til toppen av Byfjellet. Vi må evne å gjøre hele turen til en opplevelse, selv om mye av den foregår inne i fjellet, forklarer han.
– Og dette gjelder selvsagt helt fra det første ankomstpunktet, er han rask å tilføye.
Reisen
Klevberg beskriver også selve turen opp til byfjellet som noe langt mer en en transportetappe.
– Dette bør være en reise som byr på opplevelser hele veien, forklarer han.
Vil bygge fjellheisa i Aksla
Fjellstua
Det nye ankomstpunktet på byfjellet er tenkt øst for Fjellstua, i forkant av der dagens parkeringsplass ligger.
– Vi ser dette som et prosjekt som egentlig er frikoblet fra selve bygningsmassen på Fjellstua slik den er i dag. Dette betyr at Fjellstua ikke blir berørt i denne omgangen. Men det er jo ingen hjemlighet at målet er å ha en større grad av helårsdrift på der oppe, og at en slik heis både vil spare byfjellet for trafikk, men også gjøre det enklere å drifte Fjellstua gjennom hele året, forteller André.
Når det kommer til hva dette betyr for en eventuell ombygging av Fjellstua, svarer han ganske knapt:
– Dette er to forskjellige prosjekter, så dette må andre en meg svare på. Men han understreker samtidig at utsikten fra kanten av Fjellstua nok er den aller største merkevaren vi har her i byen.
Gammeldags tenking
– Å påføre byfjellet enda mer belastning ved økt trafikk og utbygging av dagens veinett er rett og slett gammeldags tenking og noe vi må slutte med. Derfor tenker vi at dette er en mye mer moderne og fremtidsrettet løsning, sier han, og understreker samtidig at miljøbelastning også vil bli tatt hensyn til i en eventuell anleggsperiode.
– En hver anleggsperiode byr på utfordringer. Men i dette tilfellet vil entreprenøren borre vertikalt i fjellet, der boret «spiser seg oppover», og massen blir tatt ut fra nedsiden, avslutter André Klevberg.