Samme hvor du går, snur deg, eller setter deg ned, høres summingen av mennesker med lyd som verken stammer fra Sunnmøre eller fra Norge for den slags skyld. Og på en tur gatelangs er det langt mellom folk du kjenner.

Det føles litt som om resten av verden kommer til oss, en følelse av å være på ferie bare ved å sitte på en benk i Skansegata. I alle fall når sola skinner. Foto: Kåre Stig Nøstdal

Ja vi elsker cruisebåter

At vi kan ha det slik i Ålesund om sommeren er slett ikke tilfeldig. Dette har mange jobbet målrettet for- i mange tiår. Nå er Ålesund blant Norges tre største cruisehavner, og for meg er det rett og slett en no-brainer om cruiseturismen er bra for byen eller ikke: Selvfølgelig er den det! En mening jeg heldigvis deler med flertallet av byens befolkning (72,8%), ifølge en meningsmåling gjennomført av InFact for Sunnmørsposten tidligere i sommer.

Løvenvoldgata med et yrende folkeliv. Bildet er tatt onsdag 12. juli, da vi hadde besøk av to store cruiseskip. Foto: Kåre Stig Nøstdal
Bilde fra samme sted, til omtrent samme tid, tatt torsdag 13. juli. Ingen cruisebesøk. Foto: Kåre Stig Nøstdal

Utfordringer

Selvsagt kommer det utfordringer med å ta imot så mange mennesker. Det kan til tider bli vel folksomt i trappene til Aksla og på Fjellstua, busstrafikken opp til byfjellet er krevende, og det er utfordrende med trange bygater når mange turistbusser skal presses gjennom på samme tid. Dette er selvsagt ting vi må jobbe med å løse.

Men si ikke at det er et problem med for mye mennesker i bygatene, slik jeg av og til hører. Det er rett og slett bare tull - lenge enda. For vi er fortsatt langt unna trengselen i Geiranger og Venezia.

Stas å gå gjennom Kongens gate onsdag. Foto: Kåre Stig Nøstdal
Litt stusselig å gå gjennom Kongens gate torsdag. Foto: Kåre Stig Nøstdal

Cruisekaia på Sydsida

Det har i løpet av de siste tiårene blitt investert flere 100 millioner kroner i infrastruktur, for å legge til rette for cruisetrafikk på Stornespiren og Prestebrygga. Nå sist, men ikke minst, 110 millioner kroner til et nytt og innovativt landstrømanlegg, for at cruiseskipa ikke skal pumpe ut blårøyk mens de ligger til kai.

Så når noen nå tar til orde for å flytte cruisetrafikken fra sydsida over til nordsida av byen, da kjenner jeg virkelig på en følelse av oppgitthet. Til de som snakker om dette: Utred gjerne ei ny cruisekai i enden av Kongens gate, for å avlaste sydsida og for å øke kapasiteten. Men la hovedkaia for cruise forbli på sydsida, tilpass den fremtidige bebyggelsen til cruisetrafikken, og glem for guds skyld tanken om å flytte skipa ut av bysentrum.

Det blir nok tatt mange tusen bilder herfra i løpet av en travel cruisedag. Foto: Kåre Stig Nøstdal