Den «evig unge pensjonistgruppa» fra A.M. Liaaen står aldri stille. De har en veldig aktiv møtevirksomhet med base fra A.M.Liaaen en gang i måneden. Derifra reiser de på mange bedriftsbesøk med ulike sjanger. Denne pensjonistgruppen ble stiftet 10.10.1983, 41 år av alder. Det er sterkt når virksomheten er opphørt som skipsverft for noen år siden.

Modell av MS «Havila Pollux», Fosnavågen. Foto: Einar Welle
Maskinsjef Jan Vikebakk orienterte fra båtens tekniske rom. Foto: Einar Welle

Derfor var det gledelig at denne torsdagen i april fikk 22 pensjonister pluss skribenten invitasjon til å besøke Havila Pollux som lå til kai i Aalesund. Der ble vi mottatt av maskinsjef Jan Vikebakk i resepsjonen på båten.

Det ble en del trapper å gå ned til maskinrommet der vi fikk inngående forklaring på båtens fremdrift fra el-kraft fra batteri eller LNG gass.

Dette var det stor interesse for blandt de gamle båtbyggerne, faktisk hadde noen for en del år siden vært med på tidlig utvikling og løsning av denne fremdrift. Havilabåtene består nå av 4 båter med søsterskip:

MS «Havila Pollux», MS «Havila Capella», MS «Havila Castor og MS «Havila Polaris».

Båtene er registrer i Fosnavåg.

Motormann Øyvind Alnes. Foto: Einar Welle
Vi ble mottatt av maskinsjef Jan Vikebakk i resepsjonen Foto: Einar Welle
Faglig diskusjon. Foto: Einar Welle

MS «Havila Pollux» er 124,1 meter lang og 22 meter bredt. Skipet kan ta 640 passasjerer og fremdriften gjøres som en «plug-in hybrid» med bruk av flytende gass (LNG) minus 160 gr. Og en batteripakke på 6,1 MWh. og med ei vekt på 85 tonn. Batteriene blir ladet i Trondheim og Bodø. Bateriet gjør at skipet kan seile utslippsfritt og lydløst inntil 4 timer av gangen før ny lading. LNG-gassen blir fylt opp fra tankbil i Bergen og Kirkenes, en omfattende kontrollert fylling siden gassen som nevnt, ved lekasje holder minus 160 grader.

Disse båtene er nå inne i det nye veiskille for å tilfredstille femtidens miljøkrav.

Skipene kan ta med biler ved bestilling, men da ved hele strekningen fra Bergen til Kirkenes eller omvendt. El-biler kan de ikke ta med. Hvis de tar med el-sykler så må de avtales med mannskapet til eget sted.

Batteripakkene (85 tonn) Foto: Einar Welle
1. maskinist Cato Nerland fra Elnesvågen, og leder i Pensjonistgruppa Arve Ottersen. Foto: Einar Welle
Fra Motorrommene. Foto: Einar Welle
Forventningsfulle båtbyggere fra A.M.Liaaen på nedre dekk. Foto: Einar Welle
Orientering på broa av sikkerhetssjef Tom Richard Nevgaard. Foto: Einar Welle
Jazz-musikk på dekk 6. Foto: Einar Welle