Faktisk har flere modellbåter av ulike slag blitt «sjøsatt» i nærheten av den tidligere reperbanen inne i Hatlane.

En av disse båtene er M/K «Hod» av Ulsteinvik. Originalen ble bygd i 1937 ved Hatlø Verksted og var således byggenr. 1. Den ble konstruert av Leif Hatlø, daværende driftssjef ved verkstedet, for Peter Volle, Hans Haddal og Sverre Løseth.

Båten hadde en lengde på 65 fot, bredde på 17,5 fot og dybde på 8,8 fot. Motoren var en 60 hk Union med ei fart på 8,7 knop. Bruksområdet var kyst-havfiske.

Vi sakser noe av det krigshistoriker Ragnar Ulstein har skrevet om krigshistorien til båten, som da krigen brøt ut var relativt ny.

En ettermiddag kom en båt sigende inn Ulsteinfjorden og la seg til ved Sandbadet. Dette la Peter Volle, skipperen på «Hod» merke til. Noe måtte være galt med motoren, og folkene ombord måtte være ukjente siden de la til der. Litt etter låra de en lettbåt og satte i land to mann, Sverre Barsten og Konrad Strand, som nylig var ferdige med styrmannsskolen i Ålesund. Båten de kom med var «Luna» av Sande, som hadde rømlinger dvs. englandsfarere om bord. De hadde startet fra Vegsund kvelden før, og hadde vært innom Ålesund for å plukke opp et par unggutter, men hadde gått rett til havs ettersom guttene ikke dukket opp.

Foto: Einar Welle

Ut på natta hadde det gått galt med motoren, og de ble liggende å drive til de fikk opp segla. Der var maskinist ombord, men feilen var så alvorlig at den ikke lot seg ordne på sjøen. Så hadde de seilt østover, fått landkjenning og satt kursen mot Ostnes i Ulsteinvik. Rømlinger/englandsfarere var fortsatt ombord. Kvelden før var «Hod» kommet inn fra Vigra med en last brenntorv og en del av denne var allerede losset.

M/K «Hod» var en sterkbygd kutter som flere rømlinger/englandsfarere hadde hatt i kikkerten, men den hadde blitt spart hittil. Nå var det bruk for den. Barsten og Strand lurte seg om bord der den lå ved kai på sørsida av Osnes, orienterte seg om motoren og bunkers, og rapporterte tilbake til rømlingene/englandsfarerne. Trolig hadde de også telefonert til Ålesund for litt før midnatt dukket det opp 3-4 fremmedkarer med drosje fra Hareid til bua hvor «Hod» lå fortøyd. En times tid senere ble fortøyningene kappet og de dro av gårde. Ombord var det trolig 18 personer. Det var det siste en hørte og såg av «Hod».

Det ble senere sagt at det var Kvalen-forstad gruppen som hadde tatt båten og at de skulle nordover til Smøla og Grip for å plukke opp flere personer. «Hod» var ganske ny, flott og blankoljet i skroget, og skulle derfor også males svart der oppe for å være mindre synlig.

Foto: Einar Welle

Kvinnelik

Ei tid senere drev et kvinnelik på land ved Lepsøya, og noen vrakrester ble funnet. På en av disse vrakrestene var «Hods» registreringsnummer. På noen bordbiter ble det funnet jernsplinter dypt inne i treet. Disse vrakrestene ble levert til politiet i Ålesund, og liket ble identifisert som Marcelle Aubert fra Oslo, en av passasjerene ombord i «Hod».

Tyske patruljefly

Morgen og kveld fløy tyske patruljer ca. 30 kvartmil fra land. Dette var grensa for hvor langt ut en fiskebåt hadde lov å gå med tillatelse. Var den lenger ute enn dette, var den fritt bytte.

Etter krigen

Det er etter krigen blitt bekreftet i en rapport fra en tysk flyger i en Dornier 18:25/8-41, at klokken 19.45 - ved 270 grader - ble en norsk fiskebåt observert ca. 50 sjømil nordvest fra Molde. Den skal ha blitt senket av en 150 kgs bombe etter at det først skal ha blitt skutt varselskudd for å få den til å snu.