Bilden pynten til bryllup i Trondheim. Foto: Privat
Marmon «Big-Eight» 1930 mod. i dag. Foto: Privat

I slutten av 80-tallet reiste en delegasjon til Budapest og Kecskemét i Ungarn med bakgrunn i jugendstil-arkitekturen i Aalesund. Slik ble skribenten kjent med Helga Stave Tvinnereim, og etter hvert mannen Jon Tvinnereim, historiker, førsteamanuensis og tidligere rektor ved Høgskulen i Volda. Et vennskap som som har vart i mange år.

Da skribenten var på et besøk i Volda hos Helga og Jon, legger skribenten merke til at det henger et bilde av en veldig gammel bil på veggen og det er da naturlig å spørre hvem det var sin?

Helga kunne fortelle at det er hun som eier bilen som er en Marmon Big-eight Phanteon. Bilen er fra 1930 og det er i dag en av sønnene til Helga som har bilen i Trondheim, og holder den i kjørbar stand på alle måter.

Helga i barnevogn og faren Jonas Stave med bensinpumpa og et lite hus med plass for smøreolje og annet rekvisita for biler. Jonas starta med bensinpumpe før krigen på Staveplana og drev denne til 1967. Jonas Stave var yrkessjåfør siden 1928 og han var første bileier i Haram kommune. Foto: privat

Bilens Historie

Bilen var kjøpt ny i 1930 av konsul og forretningsmann Finn Bugge i Tønsberg, da fikk registreringsnummer Z-1101. I 1932 ble bilen kjøpt av John Hanekamhaug på Grand Hotell på Åndalsnes, bilen hadde da registreringsnummer T-2815, og var brukt i turist-trafikk på Trollstigen.

– Min morfar, Jonas Stave i Brattvåg, kjøpte Marmon hos bilforhandleren Albert Vestnes i 1947. Bilen hadde da stått i ei torvløe ved Kylling i Verma, i Romsdalen under andre verdskrig. Eieren hadde dekket den ned med tørr torv for å holde den skjult for tyskerne, som var ute etter å samle inn alle biler i hele regionen. Siden Marmon hadde vært dekket av den tørre torva, stod den uskadd og uten rust da Albert Vestnes henta den fram og annonserte den for salg etter krigen. Morfar kjøpte den da sammen med sin venn Magnus Skjelten, forteller Helga.

I en kort periode etter kjøpet ble Marmon brukt som drosje og fikk da registreringsnummer T-10653 som bilen fremdeles har i dag. Men etter et par år kjøpte morfaren til Helga ut Magnus, og brukte Marmon som privatbil.

– Marmon ble vår familiebil og vi brukte den i sommerhalvåret til kortere og lengre turer. Disse Marmon-turene er fortsatt sentrale minner fra min mors barndom og oppvekst. De reiste kun rundt til ulike feriemål her i Norge, siden morfar ikke var interessert i å reise utenlands. Han ville at barna skulle bli kjent med vårt eget land, fortsetter Helga.

Helga Stave Tvinnereim og Jon Tvinnereim. Foto: Einar Welle
Tennø og Stave Autogarasjen - drosje og buss. En Chevrolet T-1624. Buss Ford AA1930-modell. Foto: privat

Etter 1960-tallet

Ut over 1960-tallet vart bilen stadig i mindre bruk, men ble fremdeles brukt til kortere turer med familien. Fra midt på 70-tallet ble bilen stående uten anna bruk enn at den ble starta og ettersett med jamne mellomrom. Bilen stod tørt og godt lagra i garasjen til Jonas i Brattvåg.

1984-1997:

Etter Jonas Stave sin død, ble bilen overtatt av Rolv Stave (sønn av Jonas). Bilen ble frakta til Oslo, der Rolv bodde. Han brukte bilen litt mer, og fikk også laget ny kalesje, samt reparert og delvis laga nye canvas -detaljer til sidene på bilen. Bilen fikk også trekk til bagasjekassa, som heng bak på bilen.

Etter Rolv Stave sin død vart Marmon frakta tilbake til Brattvåg, til hjemmet til Stave-familien. Her overtok familievenn og bilmekaniker Bjørn Sjøholt stell og ettersyn av bilen. Den ble noen ganger brukt ved familiearrangement som bryllup og runde bursdager. Bilen fikk i denne perioden oppgradert bremsene bak med nye wirer bestilt fra USA.

2014-2015:

Grunna et tilbakevendende problem med overoppheting av motoren ble det skifta register på bilen. Registeret ble laget av Radiatorservice AS i Trondheim, og montert inn av Bjørn Sjøholt i Brattvåg. Bilen ble etter det kjørt til Trondheim til Atle Tvinnereim, barnebarn av Jonas Stave, for videre arbeid.

Bilen er i dag i Trondheim med Atle Tvinnereim som har gjort mange utbedringer på bilen og er i kjørbar stand. Bilen blir bruket til bryllup og lignende.

Jonas Stave på karm med tre små jenter. Foto: privat
Lastebilen til Jonas Stave og sju arbeidere Lastebilen på veiarbeid. Foto: privat

Jugendstil-arkitekturen i Aalesund

Så har det seg slik at Jonas hadde ei datter ved navn Helga, som ble gift med en Nordfjording fra Randabygda i Stryn, Jon Tvinnereim. Navnet Helga Stave Tvinnereim er et kjent navn når det kommer til arkitektur i Aalesund. Ikke minst hennes magisteravhandling: «Arkitektur i Ålesund 1904-1907». Ei avhandling, «Oppattbygginga av byen etter brannen 23. januar 1904» utgitt av Aalesunds Museum Skrift nr. 13.

Ei bok som har blitt omtalt som opplysnings- og lærebok innen jugendstil-arkitekturen i Aalesund.

Helga er professor em. i kunsthistorie, fra NTNU i Trondheim. Hun er også dr. philos fra universitetet i Oslo. Hun har skrevet om Plass og monument i urbane miljø, Agro Pontino Urbanisme, medlem norske institutt i Roma, bare for å nevne noe.

Einar Welle, Aalesund sentrum

Lastebil Jonas Stave tatt fra hagen. Helga og Anders Hildre, svigerforeldre til Jonas Stave og kona Marta Stave. Foto: privat
Bil på veien mot Skodjebroa. Foto: privat
. Jonas Stave ombord i Ishavsskute M.139 H i Brattvåg på selfangst? Foto: privat
NT-1624 pluss en gutt. Drosje og en ung Arthur Hildre. Foto: privat
Den første bilen i Brattvåg. Ford AA 1920-modell, eier Jonas Stave. Det er Elling Follestad som er på bilde. Foto: privat
Lastebilen til Jonas Stave og 7 arbeidere Lastebilen på veiarbeid. Foto: privat
Foto: privat
Foto: privat
Foto: privat