Besøket var i samarbeid med Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU), og inneholdt et omfattende program. Dagen på Hatlane skole startet med et fellesopplegg med hele skolen, der Maria Parr hadde høytlesning fra boka Tonje Glimmerdal. I tillegg hadde bibliotekambassadørene på skolen bokbad og intervju med forfatteren.

Deretter bar det videre på klassebesøk til 5.-trinn, som hadde forberedt seg godt til forfatterbesøket.

– Elevene fikk i oppgave å forberede diverse prosjekter knyttet til Tonje Glimmerdal, forteller Astrid Rødølen, lærer ved Hatlane skole.

Foto: Hatlane skole

Skuespill, plastelina og film

På 5.-trinn hadde klasse 5A laget en plastelinamodell av hele Glimmerdalen. En annen klasse hadde øvd inn et skuespill knyttet til handlingen i Tonje Glimmerdal-boka, mens en siste klasse hadde laget en film, som de fikk vise til Maria Parr.

– Det er veldig kjekt å se at de gjør artige ting ut ifra det de leser. Her har barna fått jobbet med ulike prosjekter og fått gjort det på sin måte. De har gjort mye forskjellig, og jeg tror elevene har hatt det kjempegøy. Det var hvert fall lett å bli smittet av engasjementet deres, sier Maria Parr med et smil.

5A ved Hatlane skole viser stolt frem plastelinamodellen av Glimmerdalen de hadde laget til forfatterbesøket. Foto: Kristian Moe
Et nærmere bilde av Glimmerdalen. Foto: Kristian Moe

Elevene i klasse 5A ga også inntrykk for at prosjektet med å lage plastelinamodellen hadde vært kjempegøy.

– Det var mye gøyere enn å jobbe med vanlige skoleoppgaver, istemte elevene.

Mens noen elever hadde plastelinaprosjekt, var det andre som hadde øvd inn et skuespill som de fikk fremføre foran Maria Parr.

– Vi brukte lang tid på å øve og lære oss alt. Men det har vært veldig gøy, sier skuespillerne, Regine, Sigrid, Hannah og Mathea.

Her fremfører noen elever et skuespill knyttet til handlingen i Tonje Glimmerdal. Fra høyre: Regine, Sigrid, Hannah og Mathea. Foto: Kristian Moe
Foto: Kristian Moe

Etter besøket hos 5.-trinn, bar det videre til 4.-trinn for Maria Parr, hvor hun hadde et mer tradisjonelt forfatterbesøk. Selv om hun ikke reiser rundt til skoleklasser like ofte som før, forteller Parr at hun trenger å veksle mellom å skrive og gjøre andre ting som forfatterbesøk innimellom.

– Det er en vitamininnsprøytning å få treffe barn og lesere på denne måten. Det er også utrolig gøy å se at det man driver med har en mening. Dette er dager jeg alltid gleder meg til, sier barnebokforfatteren.