Prosjektet kjent som Death Trip, inviterer elever fra videregående skoler over hele Norge til å engasjere seg i trafikksikkerhet.

Et viktig budskap

Death Trip er initiert av Ung i trafikken og har støtte fra Helsedirektoratet. Formålet med prosjektet er å fremme trafikksikkerhet blant ungdom og å øke forståelsen for viktigheten av ansvarlig atferd i trafikken. De fire elevene fra andreåret på Medier og kommunikasjonslinjen ved Akademiet videregående skole, konkurrerte med hele 129 andre og ble ett av i alt 13 bidrag som skal delta i finalen i Oslo 7. mai.

Har skapt engasjement

Bidraget FØR/ETTER er laget av Birger Bunes, Håkon Bjåstad Hustadnes, Ådne Fylling Holmdal og Isak Røberg Mathisen. Finalistene vil presentere sine prosjekter foran et panel bestående av eksperter. De beste kampanjene blir brukt i undervisningsopplegg, på sosiale medier, TV, kino, og andre plattformer. I tillegg kjemper de om betydelige pengepremier.

- Dette har vært et av de mest engasjerende prosjektene vi har jobbet med i år. Vi har fått mye frihet, noe som har gitt oss gode muligheter til å være kreative. Pengepremien har også gitt oss litt ekstra motivasjon til å gjøre vårt aller beste, røper Håkon Bjåstad Hustadnes.

- Prosessen har vært veldig gøy. Vi har blitt flinkere til å samarbeide. Vi på gruppa har hatt tydelige roller hele veien og bidratt med ulike deler av kampanjen. Jeg tror vi har sjanse til å vinne hele konkurransen, sier Birger Bunes.

Guttene håper også på å bli en publikumsfavoritt. To av finalistene får nemlig mulighet til å konkurrere om denne prisen. Mellom 29. april og 5. mai, kan hvem som helst stemme frem sin favoritt på nettsiden til Ung i trafikken.

- Stem på oss, oppfordrer Håkon Bjåstad Hustadnes.

Marius Heltne Foto: Arkiv - Akademiet videregående skole

En stolt rektor

– Vi synes selvsagt det er veldig stas at fire av våre elever har kommet så langt i en svært tøff konkurranse, sier rektor ved Akademiet videregående skole, Marius Heltne.

Heltne har selv bakgrunn fra Medier og kommunikasjonslinjen og vet derfor en hel del om hvor mye arbeid som kreves for å løse en slik oppgave.

– Nivået i konkurransen er skyhøyt, og guttene har jobbet svært godt med prosjektet. Det er krevende å både levere på et høyt teknisk nivå og samtidig treffe med en tydelig kommunikasjon, sier han.

Elevene drar til Oslo med en komplett kampanje som består av videoer til ulike plattformer, plakater merch og et kortspill.