Når fiskerimessa BlueFish Expo nå arrangeres for fjerde gang i Sparebanken Møre Arena, fra 5. til 7. september, stiller blant annet danskene med en helt egen paviljong.

– Det er ikke bare fra Danmark vi har opplevd pågang. Også andre europeiske aktører har vist stor interesse, og noen av dem kommer allerede i år, forteller Østensen.

Vil ta en posisjon

Konseptet til BlueFish er bygget rundt alt det som er å finne på fiskebåten og skal være ei messe der utstillere møter de rette besøkende, og der besøkende får se hva aktørene har å vise frem av interessante nyheter.

– Vi har hatt ei fin utvikling siden den første messa i 2017, og vi håper dette kan bli en arena der flere av aktørene velger å slippe det aller siste de har av nyheter - til bransjen generelt og til sine viktigste kunder, forklarer han.

Skal ikke bli større

Arrangørene tar sikte på å være ei bransjemesse der ca. 100 ulike utstillere kommer for å vise frem produkter og møte andre bransjefolk.

– Vi tenker at rundt 100 utstillere er passelig, og vi har ikke noe ønske om å bli særlig mye større. Da vil vi heller utvikle oss å bli bedre innenfor de rammene vi allerede har, sier Østensen. Og han er rimelig godt fornøyd med allerede å ha landet et 70-talls utstillere til årets messe.

Vil engasjere flere

Messa har allerede en lærlingdag rettet mot utdanningsinstitusjonene, men de ønsker nå å engasjere enda breiere.

– Vi jobber med å få med oss skolene i enda større grad, for dette er jo ei viktig og svært sentral næring i vår region. Men vi har også en ambisjoner om å markere messa enda tydligere både i bysentrum og gjennom samarbeid med ulike tilbydere av aktiviteter, forteller han.

– Det kommer svært mange tilreisende som skal være her over flere dager. Vi ønsker også å vise frem det byen og regionen har å by på til disse, avslutter Geir Østensen. Og dermed er invitasjonen sendt ut til de som mener å ha noe å bidra med.