– Det er en veldig gøy og annerledes måte å lære på! svarer elevene når vi spør hva som er det kjekkeste med å være med i First Lego League.

I den regionale konkurransen på NMK for knapt tre uker siden, ble 7. klassen i Tennjord 2. Champions og kvalifiserte seg dermed til å få være med i den skandinaviske finalen, sammen med regionsvinnerne i klasse 7 C på Hessa.

Med inngangsbillett til finalen i Mo i Rana, fikk de også den samme utfordringa som hessingene: å skaffe 200 000 kroner i sponsorpenger til fly, buss og opphold. Den biffen klarte de ganske så greit, og til helga reiser alle de 14 elevene i klassa nordover med hver sin pårørende (13 i tallet – to av elevene i klassa er tvillinger) og tre lærere, til sammen 30 personer.

– Det er litt utfordrende når man får vite klokka halv fem på en lørdags ettermiddag at man har gått videre – og påmeldingsfristen er klokka 12 fredagen etter! Vi må jo helst være ganske sikker på at vi klarer å betale flybillettene … Takka være iherdig innsats fra elever og foreldre og ikke minst et velvillig næringsliv, ordna det seg, forteller kontaktlærer Kjell Ytreberg.

Robotklypa er en annen del av konkurransen. I en tredje del har de sett på hvordan man kan bruke VR-briller for å gjøre kunst mer attraktivt og spennende for barn og unge. Foto: Kenneth Kamp

Internasjonal konkurranse

First Lego League er en internasjonal teknologikonkurranse som arrangeres årlig av organisasjonen First. Ved Tennfjord skole har de deltatt helt siden 2006, mens skolene i gamle Ålesund har langt kortere fartstid i denne konkurransen – som for øvrig ikke bare er for skoleklasser:

– I Ålesund har man valgt å gjøre det slik at det er 7.-klassene som er med i konkurransen, mens mange andre opererer med små, private lag som arbeider sammen gjennom flere år. Et av laga vi skal møte i den skandinaviske finalen, er med for femte år på rad, med akkurat de samme barna. At vi klarer å hevde oss år etter år mot slike motstandere, er i grunnen ganske stort, synes læreren.

Tennfjord skule har kvalifisert seg til skandinavisk finale flere ganger før. Ett år fikk de også med seg en pokal som viste at de var det tredje beste laget i hele Skandinavia!

Fire deler

Det er nok robotkonkurransen, der elevene skal bygge og programmere en legorobot som skal utføre ulike oppgaver i løpet av tre minutter, som de fleste kjenner til. Men denne teller bare 25 prosent i den totale konkurransen, som også består av å bygge en egen robot som skal løse en oppgave man velger selv (25 prosent); et innovativt prosjekt med ulike tema fra år til år (30 prosent); og kjerneverdier som innovasjon, inkludering, lagarbeid og – ikke minst! – moro (20 prosent).

For å få roboten til å fungere best mulig, har de blant anna installert lyssensor og gyrosensor (retnings- og stabiliseringssensor) for å få den til å bevege seg så nøyaktig som mulig. Det gjør at den nesten alltid klarer oppgavene de har programmert den til.

Vil gå inn i kunsten

Årets innovative prosjekt handla om å bruke teknologi til å gjøre kunst og kultur mer tilgjengelig barn og unge. Her bestemte elevene i Tennfjord seg for å se på muligheten for å bruke VR-briller til å «gå inn i» et maleri og oppleve det tredimensjonalt. Der inne kan man for eksempel også møte og prate med kunstneren.

– Vi har presentert denne ideen for blant anna Jugendstilsenteret og Nasjonalmuseet og svært veldig gode tilbakemeldinger. De syntes det var veldig interessant! forteller Kjell.

Roboten de har bygd, er en håndklype som kan plukke opp twist eller andre småsjokolader fra ei skål. Den skal ikke minst bidra til å lokke folk bort til standen deres!

Skandinavisk finale

I Mo i Rana denne helga skal Tennfjord-elevene konkurrere mot 51 andre lag fra Norge, Sverige og Danmark, pluss et gjestelag fra Island. Målet da er blant anna å knuse de 320 poengene de fikk i robotkonkurransen i regionfinalen og passere 400! Det har de klart flere ganger under øving.

Elevene viser fram legoroboten og hvordan den fungerer. Foto: Kenneth Kamp
Tennfjord-elevene har valgt å lage en liten, kompakt og stødig robot. Den har fem ulike armer som brukes til å løse de forskjellige oppgaver og to spesialvogner som elevene selv har utvikla. Foto: Kenneth Kamp