Arbeidet kom i gang som en følge av at Tafjord Kraftvarme AS skulle bytte ut sine overføringsrør for fjernvarme i området. Tilfeldigvis hadde det seg slik at flere andre aktører også hadde planer om å utføre diverse arbeid i samme område, som gjorde at det åpnet seg en mulighet til å starte et samarbeid mellom aktørene for å få til rimelige løsninger for alle parter.

Å koordinere og samkjøre alt med alle etatene har gjort at gravingen har dratt litt ut i tid.

Foto: Kristian Moe

Langvarig todelt prosjekt

Hele prosjektet har vært relativt langvarig, ettersom at arbeidet har vært delt i to. Prosjektleder for entreprenør ACO Anlegg, Ole-Martin Engjaberg, opplyser at den første delen av arbeidet begynte i september i fjor med gravearbeid i området ved Åsegården, før de begynte å grave seg innover mot Raffelvegen. Det pågående arbeidet er altså del to av prosjektet, som begynte med utbytting av fjernvarmeledninger for Tafjord Kraftvarme.

– Arbeidet med fjernvarmerørene var ferdig i september. Nå er det arbeid fra de andre aktørene som gjenstår, sier Ole-Martin Engjaberg.

Overføringsledning for drikkevann

Blant de andre aktørene som ønsket å gjennomføre arbeid i området Vindgårdskiftet - Raffelvegen, var Ålesund kommune. I dette området ligger en overføringsledning for drikkevann som er knyttet til private abonnenter.

– Det er ikke en heldig situasjon. Derfor måtte vi legge en ny ledning og få alle private abonnenter over på den nye ledningen. I tillegg har vi montert brannhydranter og branndekning gjennom den nye ledningen. Det gjør det enklere å drifte. Nå har vi fått koblet sammen og fått godkjekt vannprøvene, så det gjenstår å få abonnentene over på den nye overføringsledningen, forteller avdelingsingeniør for prosjektering og utbygging i Ålesund kommune, Einar Løkken.

Foto: Kristian Moe
Bypakke Ålesund ved Statens vegvesen bygger nye sykkelfelt og oppgraderer en del busslommer til kantstopp. Foto: Kristian Moe

Utbedrer sykkel- og kollektivtrafikk

I tillegg til dette, benyttet også Bypakke Ålesund ved Statens vegvesen muligheten til å få utført arbeid her. Arbeidet som de skal ha gjennomført er tilknyttet åpningen av Lerstadtunnelen, som er en del av Bypakke Ålesund. Når tunnelen er ferdig og åpnes, blir Borgundvegen en fylkesveg, og staten er nødt til å gjøre en del oppgraderinger langs vegen før Møre og Romsdal fylkeskommune tar over, ifølge byggeleder i Statens vegvesen, Kåre Rolandsen.

– Bypakke Ålesund ved Statens vegvesen bygger nye sykkelfelt i området, samt oppgraderer en del busslommer til kantstopp. Belysningen blir også fornyet. Drenssystem og overvannshåndtering er også svake punkt som blir utbedret. Når vi nå får gravd opp langs store deler av strekningen, får vi lagt ned nye kabler og rør, og montert nye lysarmaturer. I tillegg har styringsgruppen i Bypakke Ålesund bevilget midler til å fornye busstoppene på strekningen, samt bygge sykkelfelt. Dette vil bli en viktig sykkeltrase i fremtiden, og når vi etter hvert får sykkelfelt nesten helt fra Hatlaåstunnelen til Moa, ligger alt til rette for at folk kan velge miljøvennlige transportmidler på strekningen. Sammen med prosjektet ved sykehuset, som gjør at bussene ikke lenger må kjøre den tidkrevende ekstrarunden nedom sykehuset, vil dette samvirke til at Bypakke Ålesund gir trafikksikkerhet, sykkel- og kollektivtrafikk et stort løft i bydelen, forklarer Rolandsen.

Foto: Kristian Moe

Ferdig snart?

Men når er alt arbeidet ferdig, og når åpner gang- og sykkelveien på nordsida av Borgundvegen igjen? Ifølge prosjektleder for entreprenør ACO Anlegg, Ole-Martin Engjaberg, er det nå arbeidet fra Ålesund kommune og Statens vegvesen som gjenstår. Det gjør at folk må belage seg på arbeid ved Vindgårdskiftet en stund til.

– Det er vanskelig å gi en bestemt dato, men jeg regner med at det vil bli graving et stykke ut i november, sier Engjaberg.