Ross Kobbeltvedt mener påstandene fra Ålesund Taxi og Norges Taxiforbund viser at de ikke kan eller forstår lovverket, og det skremmer ham, sier han:

– Siden frislippet av løyver i taxinæringa høsten 2020, har det ikke vært noe krav om å være tilknytta taxisentral, poengterer Kobbeltvedt.

– Har taksameter og oppgir moms

Påstanden om at Uber-bilene ikke er utstyrt med taksameter, avviser han fullstendig:

– Alle våre biler har taksameter. Det må de ha for å oppfylle krava til taxiløyve.

Kobbeltvedt avviser også at merverdiavgifta ikke er oppført på kundens kvitteringer:

– Alle Uber-kunder kan finne kvittering for alle sine turer ved å logge på sin Uber-konto i en nettleser. Her er også merverdiavgiften spesifisert, sier han.

Videre framholder han at alle Uber-biler som skal kjøre i ålesundsområdet kommer til å ha taklamper.

At omsetninga i Norge skjules ved å overføre pengene til Nederland, er heller ikke rett, ifølge Kobbeltvedt, som sier at all omsetninga i selskapet kan finnes igjen i regnskapa deres.

– Én korrekt påstand

Det eneste Kobbeltvedt gir Ålesund Taxi og Norges Taxiforbund rett i, er at 25 prosent av sjåførenes omsetning går til Uber:

– De 25 prosenta er en sørvisavgift som sjåførene betaler for å benytte seg av Ubers plattform. Det dekker blant anna promotering, markedsføring og utvikling av appen. Det er vel også slik at Ålesund Taxi må betale kontingent til Norges Taxiforbund og at de får ulike goder av dette medlemskapet? avslutter Ross Kobbeltvedt retorisk.

Les her om Ålesund Taxis og Norges Taxiforbunds påstander om Uber: