NIO ble etablert i Kina i 2014 og kom til Norge i 2021. De har markert seg som det eneste elbilmerket på det globale markedet som tilbyr bytte av batteri som alternativ til lading. Faktisk kan du kjøpe bil uten batteri og leie det!

Nærmeste forhandler av NIO er i Trondheim, der en av selgerne er ålesunderen Patrik Dønheim Hjelmseth. Han forteller at sunnmøringene likevel har oppdaga det unike elbilmerket, som først og fremst satser på premiumsegmentet.

Fra fotball til bil

– Vi har solgt noen titalls biler til ålesundsområdet. Tre-fire ganger har jeg til og med kjørt bilen hjem til kunden i Ålesund, men det er mange som synes det er kjekt å ta seg en tur til Trondheim for å kjøpe bil, sier Patrik.

Selv har han en fortid som selger på Vestlandske Auto og for Porsche den første tida etter de åpna bygget sitt her i Ålesund. Dessuten har han spilt fotball i 12 år for Herd og litt for Brattvåg, og faktisk var det fotballen som lokka ham til Trøndelag.

– Jeg dro opp for å spille for Stjørdals-Blink i OBOS-ligaen, men fikk ganske snart en skade som gjorde at jeg måtte gi meg med fotballkarrieren. Så da satsa jeg for fullt på bilsalg i stedet, forteller han blidt.

Her er batteribyttestasjonen til NIO tenkt plassert, like ved siden av de eksisterende Tesla-laderne. Foto: Illustrasjon: NIO
Slik skal stasjonen se ut. (Foto av batteribyttestasjonen på Tangen.) Høyden er 3,2 meter. Foto: Pressefoto: NIO

Leiebatteri

Det helt spesielle med NIO er altså at du kan kjøpe bilen uten batteri og så leie det på månedsbasis. Dessuten kan du, i stedet for å bruke 20-40 minutter på å lade, stoppe på en batteribyttestasjon og bruke fem minutter på å bytte til nytt, fullada (90 prosent) batteri. Attpåtil kan du oppgradere til kraftigere batteri om du skulle ha behov for det.

– Det største batteriet koster 160 000 kroner pluss moms, til sammen rundt 200 000 kroner, så det er ganske mye å spare på å droppe det. For den prisen kan du leie batteri i rundt åtte år, og med tanke på at de fleste i dag bytter bil etter tre til fem år, er mye å spare på å leie. Dessuten har du full garanti på batteriet så lenge du leier, og når det kommer større batterier, er det enkelt å oppgradere, forklarer Patrik.

Han forteller videre at NIO per i dag har to ulike batterier med rekkevidde på henholdsvis 50 og 59 mil med den største SUV-en deres. Et nytt batteri som er i testfasen, skal ha klart hele 104 mil!

– I verdens største rekkeviddetest, El Prix, nylig, kom NIO på andreplass, foran alle de store og kjente merkene som Tesla, Polestar, Audi, Lotus og Ford. De eneste som slo oss, var et anna kinesisk merke, Hiphi, men de har store problemer med produksjonen. At vi var bedre enn alle de kjente, er vi veldig fornøyde med, sier han.

EL6, NIOs minste SUV. Foto: Pressefoto: NIO
NIO ET5 Touring er ifølge Patrik den eneste el-stasjonsvognen på markedet i dag. Foto: Pressefoto: NIO

Batteribyttestasjoner

Per i dag har NIO elleve batteribyttestasjoner i Norge, de fleste på det sentrale østlandsområdet. Det nærmeste for sunnmøringer i dag, er Trondheim, men nå har NIO søkt om å få bygge en stasjon midt på Ørskogfjellet. Batteribyttestasjonen skal plasseres på arealet til Fjellstua, i tilknytning til ladestasjonen (fra en annen leverandør) som allerede befinner seg der.

Status for batteribyttestasjonen per i dag, er at det er sendt søknad om rammetillatelse. Det inkluderer dispensasjon fra arealplan, fordi stasjonen er tenkt plassert litt innafor byggegrensa mot veien. Verken Møre og Romsdal fylkeskommune eller Statsforvalteren har innvendinger mot tiltaket, men Statens vegvesen har krevd at dersom det skal gis dispensasjon fra arealplanen, må man først finne en løsning for en tenkt framtidig vei til utbyggingsområdene i sør.

Modeller

Patrik opplyser at den mest solgte bilen i NIOs portefølje i dag er det han kaller flaggskipet deres, NIO ES8, som er en stor, seks-sju seters SUV. Videre har de en mellomstor og en mindre SUV (EL7 og EL6), en mellomstor sedan (ET5), en ekstra lang (513 centimeter) og luksuriøs sedan med 653 hestekrefter (ET7) og – ikke minst – det som skal være den eneste elektriske stasjonsvognen på markedet i dag, ET5 Touring.

Den store SUV-en S8 er NIOs flaggskip og bestselger. Foto: Pressefoto: NIO