– I januar og februar i år hadde vi 220 flere henvendelser på chat fra barn og unge i aldersgruppa 10-19 år enn i de samme månedene i fjor. Det tilsvarer en økning på 28 prosent, opplyser Carl-Axel Bang-Ellingsen, som er leder for Kirkens SOS Møre og Romsdal.

I tillegg til at flere barn og unge tar kontakt med Kirkens SOS, er også problemene deres annerledes enn før:

Dødelig ensomhet

– Det som er nytt, er at mange unge forteller om utenforskap og ensomhet selv om de går på videregående skole og møter folk hver dag. Noen av dem har aldri før fortalt at de er ensomme, og det kan være en tung bør å bære. Ensomhet er faktisk mer dødelig enn både dårlig kosthold og alkoholmisbruk, sier Bang-Ellingsen.

Med et økende antall henvendelser fra unge under 20 år, ønsker Kirkens SOS seg flere unge frivillige. Bang-Ellingsen opplyser at gjennomsnittsalderen på de frivillige som tar imot samtaler i dag, er på godt og vel 60 år.

– Trenger alle slags frivillige

– Det er alle slags mennesker som henvender seg til oss, og derfor trenger vi også alle slags mennesker som frivillige. For eksempel er det ikke tvil om at de yngre frivillige har mer innsikt enn de eldre om hverdagen til dagens unge og hvilke problemer de møter, poengterer han.

– Helt vanlige mennesker

Men det er ikke bare blant de yngste at henvendelsene til Kirkens SOS har økt siden før pandemien: Også flere eldre tar kontakt med Kirkens SOS.

– Vi merker at det er flere helt vanlige eldre – som kunne vært min eller din mor eller far – som forteller om en manglende vilje til å leve. Dette er en ny utvikling, som henger sammen med både pandemien, rentehevinger og andre endringer. Fellesnevneren når det gjelder mange av dem som tar kontakt med oss i dag, både de unge og de eldre, er at det er vanlige mennesker som det er lett å identifisere seg med, forteller Bang-Ellingsen.

Man kan kontakte Kirkens SOS hele døgnet på telefon og e-post og på kveld / tidlig natt på chat. De yngste bruker nesten utelukkende chat-tjenesten, og det er denne som har vært klart mest økende de siste åra. Bang-Ellingsen sier at det selvsagt kan være at chat-tjenesten har blitt mer kjent etter hvert, men at de fleste nok er enige om at det var noe som skjedde under pandemien, og at vi har fått en reell økning i livsproblemer hos ungdom.

– Må kunne lytte

De som ønsker å være frivillige hos Kirkens SOS må ha fylt 20 år, de må ha fått avstand til eventuelt egne personlige kriser, og de må legge fram politiattest. Det de forplikter seg til, er å ta minst to vakter i måneden, inkludert en nattevakt hver sjette uke, og de må delta på veiledningsgrupper og fagsamlinger. Dessuten er det obligatorisk innsjekk og utsjekk før og etter hver vakt; ved innsjekken får man blant anna hjelp til å komme i modus før vakta, og ved utsjekken får man mulighet til å prate ut om det man har vært gjennom i løpet av vakta.

Ellers er den viktigste egenskapen som de frivillige må ha, at de er flinke til å lytte.

– En vanlig bestilling fra dem som ringer oss, er å få svar på spørsmålet «Hva skal jeg gjøre nå?». Men vi kan ikke gi noen fasit på hva de skal gjøre, det som er vår oppgave er å få dem til selv å tenke ut løsningene og sette ord på dem. Da blir hjelpen mye mer effektiv. Men mange av oss – særlig menn – har det som instinkt at vi vil komme med en løsning, så denne trangen må vi ofte avlære de frivillige, sier Carl-Axel Bang-Ellingsen.

Livssynsåpen

Selv om Kirkens SOS er eid av menighetene, definerer den seg som en livssynsåpen organisasjon. Det innebærer at både de frivillige og de som ringer inn, kan ha alle slags livssyn – men de frivillige må respektere verdi- og menneskesynet til organisasjonen.

Per i dag er det 88 aktive frivillige i Kirkens SOS Møre og Romsdal. Den største gruppa jobber ut fra kontoret i Ålesund sentrum (der det både er telefon- og chattjeneste), men det er også en telefongruppe i Molde og en chatgruppe i Myrvåg på Gurskøy.