Perioden vi nå er inne i er utfordrende fordi det er så store forskjeller i temperatur gjennom døgnet. Det betyr at dekkene, enten man fortsatt kjører på sommerdekk eller om man har skiftet til piggfrie vinterdekk, ikke fungerer optimalt.

- For deg som sjåfør setter det store krav til forsiktighet, sier Jan Harry Svendsen.

Sommerdekk fungerer best i høyere temperaturer. Når det blir kaldt har de dårligere veigrep, og der det er rimfrost, snø og is fungerer de svært dårlig. De har ikke gummiblanding eller mønster til å takle slike situasjoner. Det har piggfrie vinterdekk som har en gummiblanding og et mønster som er tilpasset lavere temperaturer og glatt vei. Problemet med disse dekkene er at de får vesentlig dårligere veigrep når temperaturene stiger, ifølge NAF.

Dette sier statens vegvesen

Skal du opp i høyden i løpet av de neste dagene, må man følge godt med på prognoser og værmeldinger. På eksempelvis Bjorli har det falt en god del snø, og selv om mye av dette kan forsvinne med milde dagtemperaturer og regn, kan nedbøren fort komme som snø når gradestokken nærmer seg null grader på kveld og natt. Så: skal man opp i høyden bør tommelfingerregelen være at det er vinterdekk som teller nå, får vi opplyst hos Statens vegvesen.

Dekkskift

Ved dekkhotellet til Møller Bil i Ålesund har de begynt å merke trykket.

– Nå har vi toppa laget og kjører overtid i tillegg for å ta unna så godt vi kan, får vi opplyst av Andreas Sæther.

På sideveiene på Bjorli søndag var det vinterdekk som gjaldt. Foto: Kåre Stig Nøstdal