Den frivillig drevne Hjelpegruppa begynte som et privat initiativ for å hjelpe noen få. Så ble det utvida med en gruppe på Facebook der de som trenger det kan be om hjelp, og de som har noe å gi bort, kan legge det ut der. Gruppa har et lager der de samler inn og deler ut klær, sko, sengetøy og hygieneartikler. I tillegg har det blitt en fast tradisjon at de bistår med å dele ut matkasser til økonomisk vanskeligstilte mennesker både til påske og jul. Dette gjør de med innsamla midler fra lokale bedrifter, organisasjoner og privatpersoner.

«Eva», aleinemoren som Nytt i Uka / Aesby.no har snakka med, er en av dem som har fått klær, mat og andre ting fra gruppa helt siden oppstarten. Lederen for hjelpegruppa, Inger Lise Rysgård, forteller at det blir stadig flere som oppsøker dem for å få hjelp.

– Vi fører ikke statistikk, men vi ser at behovet for hjelpen vår stadig øker. Det er mange flyktninger som kommer til oss, men også norske aleineforeldre som «Eva», både med og uten jobb, som har veldig lite å rutte med. Andre grupper, mest enslige, kommer også, men inntrykket vårt er at nordmenn strekker strikken så langt som overhodet mulig før de tar kontakt, forteller Inger Lise.

– Nav-ytelsene strekker ikke til

Hjelpegruppe-lederen sier de vet at ytelsene fra Nav ofte ikke rekker til til det folk trenger.

– Den eneste måten å få bukt med fattigdommen, må være å øke ytelsene, særlig for barnefamiliene. Dessverre ser vi at det i stedet bare har blitt verre de siste åra, sier sier hun.

Lager og Facebook-gruppe

Hjelpegruppas lager befinner seg i den gamle tollbua på Storneskaia, i samme bygg som Molo Brew. Der har de åpent for både levering og henting hver onsdag ettermiddag/kveld, men det er også mulig å avtale andre tidspunkt.

– Det vi deler ut, er beregna for folk med et reelt behov for hjelp. Siden vi er et lavterskeltilbud, spør vi selvsagt ikke folk om hvorfor de kommer, men stoler på at de har et reelt behov. Unntaket er matkasser, der vi ber om en kort begrunnelse for hvorfor de trenger dette.

På Facebook-sida til Hjelpegruppa kan man kan gi vekk hva som helst og spørre etter ting som man virkelig trenger – gjerne anonymt.

– Vi skiller mellom ting man kan gi vekk og ting man kan spørre etter. Man kan gi vekk hva som helst, men man kan ikke spørre etter ting som anses som luksus, spesielle merker eller farger. Om man trenger en mobiltelefon kan man gjerne spørre om noen har en telefon til overs, men man får ikke spesifisere merke og for eksempel spørre etter en nyere Iphone, poengterer Inger Lise Rysgård.