De to som står bak Ryddehjelpa avslører at de har ganske forskjellig bakgrunn når det gjelder det å rydde: Mens Ingvild Myrestrand Wågsholm forteller at hun slett ikke var spesielt ryddig før hun gifta seg og fikk barn og brått innså at det var faktisk nødvendig å lage et godt og effektivt system for hvor alle tinga skulle være, har Maria Frøysa Lausund det mer i blodet:

– Da jeg fortalte en barndomsvenn at jeg skulle være med å drive et firma som skal rydde hos folk, lo hun og sa at dét kunne passe! Jeg har alltid elska å rydde, og da jeg var liten, rydda jeg hele tida. Å rydde mens jeg spiste lørdagsgodt, var en helt super kombinasjon, forteller hun lattermildt.

Starta med en hyttetur

Ideen om å starte et ryddefirma ble til for rundt halvannet år år siden, på en hyttetur. Både Maria og Ingvild jobba da som lærere ved samme skole, men hadde lyst å prøve noe nytt.

– Da jeg sa litt tilfeldig at jeg kunne tenke meg å jobbe med rydding, ble Maria reint begeistra og sa at hun gjerne ville være med og rydde hytta mi sammen med meg. Det hele førte til at vi begge slutta på skolen da kontraktene våre gikk ut i juni i fjor, minnes Ingvild.

Fra Nav fikk de innvilga dagpenger i inntil et år mens de starta opp bedrift, og i løpet av høsten tok de kurs hos Hoppid og Næringsteft. 3. januar starta de så firmaet Ryddehjelpa AS.

En av kjøkkenskuffene til Ingvild: ikke superryddig, poengterer hun, men med grei oversikt. Kjøkkenredskaper i plast, metall og tre i hver sin del av skuffen. Foto: Kenneth Kamp

Helt vanlige hjem

I løpet av de ni månedene de har holdt på, har de hatt en rekke ulike oppdrag: Mest har det gått i rydding av boder og vaskerom, men det har også vært kjellere, lekerom, kjøkken og klær. Det som har overraska dem mest, er at det ha vært mindre rotete hos dem som har bestilt rydding:

– Vi så for oss at vi ville få en del oppdrag med fullstendig overfylte hus, slike som man ser på ryddeprogram på TV – men det har det ikke vært noe som helst av. I stedet har det vært helt vanlige hjem, der man har hatt litt for mange ting eller litt for dårlig system til å organisere tinga. Det vi gjør da, er at vi stiller oss spørsmål om hvorfor det hoper seg opp, og så prøver vi å finne nye løsninger som er intuitive og lette å følge i hverdagen, forteller Ingvild.

Forberedelser

Før de drar ut til kundene, har de vanligvis hatt en videokonsultasjon der kunden filmer det eller de romma hen ønsker å rydde. Da får Ingvild og Maria muligheten til å tenke gjennom løsninger allerede før de kommer til hjemmet, noe som gjør det hele mer effektivt.

– For å bli flinkere til å finne nye og gode løsninger, har vi faktisk rydda mye hos hverandre! Da tenker vi grundig gjennom spørsmål som «Trenger jeg denne?» og «Kan den ligge i boden?» forteller Maria.

I familier er det viktig at alle skal være med å holde det ryddig, og at alle vet hvor ting hører hjemme:

– Siden ungene mine vet hvor alt skal være, så slipper jeg å få telefon fra 13-åringen som lurer på hvor bakeredskapene er – for det vet hun, sier Ingvild og ler.

Ulike terskler for «rot»

Det er viktig for Ingvild og Maria å presisere at de langt fra har det strøkent selv, og at det heller ikke er målet når de rydder og lager systemer for andre:

– Det handler om å lage systemer som er enkle å bruke og som gjør at du klarer å holde det så ryddig at du selv trives. Hvor ryddig man ønsker å ha det, varierer selvsagt veldig fra person til person. Noen er minimalister og andre liker å ha litt mer ting rundt seg, poengterer de.

Gode tips

De to «ryddehjelperne» har et par enkle og gode råd for å få det litt mer ryddig rundt seg – og klare å holde det slik:

– Når ting har en fast plass som alle kjenner til, gjerne i hyller og skuffer som er merka, og alle legger ting tilbake der de hører hjemme, så blir det enklere å rydde. Og så er det lurt å samle ulike kategorier på ett sted: Votter, luer og andre vinterklær bør være på samme plass, men bare det som er i daglig bruk trenger å være på gangen. Resten kan samles et anna sted, så går det raskt å finne det når man trenger det, sier Ingvild, mens Maria utfyller:

– En stor fordel med å ha et system, er at dersom det flyter ut – og det gjør det jo gjerne av og til – så er det lett å ordne opp igjen!

Det er viktig at hele familien vet hvor ting hører hjemme! Ingvilds to døtre prøver å holde orden på skuffen med matbokser og drikkeflasker. Foto: Kenneth Kamp

Mindre stress

Et viktig poeng for de to er at når man får det litt mer ryddig og systematisk rundt seg, så bruker man mindre tid på å leite, man blir mindre stressa og det blir mindre surmuling. Lønnsomt kan det også være:

– Når man vet hva man har, så unngår man å kjøpe ting man har fra før, men som man ikke finner igjen eller har glemt at man hadde, poengterer Ingvild.

Allslags kunder

På kundelista til nå har det vært både småbarnsfamilier, enslige og eldre. Litt overraska har de vært over at det har vært flere enslige menn som har kontakta dem; særlig menn som nylig har blitt enslige og som har kommet fram til at de trenger litt hjelp til å skape et godt ryddesystem. Det synes de er kjekt og viser at også menn ønsker å ha orden rundt seg.

– Et litt morsomt oppdrag fikk vi da vi var hos et ektepar med veldig mye klær. Mannen hadde sagt til kona at han skulle rydde om hun rydda først – og så kontakta hun oss! Det var litt rart, for vi rydda bare hennes ting, men etterpå ble det mye lettere for mannen å rydde sitt, fordi det hadde blitt så mye ledig plass, humrer Maria. [PS! Ektemannen vet om at kona «juksa» og brukte Ryddehjelpa!]

Rydder hvor som helst

Ryddehjelpa holder til i Ålesund kommune, men reiser gjerne utenfor kommunegrensene.

– Vi er den eneste virksomheten som driver slik på Nord-Vestlandet, og så langt vi kjenner til, finnes det bare tilsvarende firma i Oslo, Bergen og Tromsø, opplyser Ingvild Myrestrand Wågsholm og Maria Frøysa Lausund.

Det er ikke noe mål å ha det plettfritt, men å finne et ryddenivå man trives med og et enkelt system som gjør at man kan holde seg på trivselsnivået, mener de to «ryddehjelperne». Foto: Kenneth Kamp