Problemet for håndballspillerne til SIF/Hessa har vært at hallen i Skarbøvik bare er vært stor nok for de aller yngste spillerne. Alle fra 11 år og oppover har måttet trene i Fagerlihallen eller på Ellingsøya – og da har de hatt behov for transport. Det har vært utfordrende både for spillerne og de foresatte.

Teknologibedriften Nimmo (tidligere Snarlig) har utvikla en transporttjeneste som spesialiserer seg på å frakte barn og unge til og fra trening og fritidsaktiviteter. Det fungerer ved at de foresatte bestiller turer for sine håpefulle i en app, så samordnes bestillingene hos Nimmo, som sender ut en buss. Bussen henter ungene der de bor og kjører dem til der de skal trene, og etterpå kjøres de hjem igjen. På appen kan foreldra følge bussturen på et kart, og når barnet deres går på eller av, får de melding på SMS.

– Roligere hverdag for foreldra

– Det kan bli en ganske mye roligere hverdag for mange av oss når vi nå skal la Nimmo organisere transporten til og fra trening, uttaler Line Trones Seter, daglig leder i SIF/Hessa, i ei pressemelding.

Prisen for en billett blir 22 kroner – langt under kostnaden for drivstoff og bompassering med bil. Familier som likevel ikke har råd til billetten, vil få utgifta refundert fra idrettslaget.

Inkludering

– Vi har gode tradisjoner med inkluderingsarbeid i SIF/Hessa, og man kan si at hele dette prosjektet springer ut derifra. Altfor ofte ser og hører vi om de som ikke kom seg til trening fordi det var vanskelig med transport, sier Trones Seter.

I første omgang går pilotprosjektet, som er delfinansiert av Ålesund idrettsråd, fram til påske. Håpet er likevel at det kan videreføres inn i fotballsesongen, for ifølge Trones Seter er det da mange som reiser motsatt vei for å trene på Hessabanen og Siffen.

Bred uttesting i Molde

Selskapet Nimmo holder altså til i Molde, der selskapet de siste månedene har testa et tilbud med skyss til de fleste aktiviteter for barn mellom 6 og 9 år.

– I Molde kjører vi en minibuss der små turnere, fotballspillere og kulturskoleutøvere reiser om hverandre og gjerne sammen til og fra de ulike skolene og hallene i byen, forteller markedssjef i Nimmo, Kristin Erika Solli.

Ifølge selskapet har de et tredelt mål med tjenesten sin: å redusere bilkjøringa, fremme inkludering gjennom å la flere barn få muligheten til å delta på fritidsaktiviteter og å bidra til at flere foreldre får en mindre hektisk hverdag.

På sikt er planen her i Ålesund å få etablert en fast Nimmo-rute som enda flere kan benytte seg av.

Faksimile fra Nytt i Uka 22. juni 2022. Molde-selskapet Nivero hadde da lansert appen og tjenesten Snarlig. Et halvt år seinere ble det oppretta et eget selskap, Snarlig AS, som etter kort tid endra navn til Nimmo AS.