Unni Hessen undrer seg over det hun mener er diskriminering av rullestolbrukere. Selv er hun lungesjuk og er til tider avhengig av en liten elektrisk rullestol for å unngå å måtte anstrenge seg for mye. Hun er også avhengig av oksygengenerator, som henger på rullestolen.

Nekter å ta med

– De fleste sjåførene er blide og omgjengelige og finner løsninger. Men det er også sjåfører som nekter å ta meg med. De mener det ikke er lov å ta med rullestoler på ekspressbussen. Da spør jeg: Er det heller ikke lov å ta med barnevogner? Det ser ikke slik ut, sier Unni Hessen. Hun viser til at det står skilt på ekspressbussen om at man må gi plass til rullestolbrukere, og at det er plass både til barnevogn og hennes smidige rullestol, uten at de må stå i midtgangen.

Nytt i Uka har rettet spørsmålet til operatøren Vy og oppdragsgiveren Fram. Ifølge dem skal ingen bli nektet å bli med bussen i Ålesund, men på visse busstyper kan en av sikkerhetsmessige grunner ikke ta med store rullestoler.

Skjerpe rutiner

– Alle passasjerer skal selvsagt få være med bussene våre, og vi vil oppfordre vedkommende til å rapportere avgang på busser som ikke tar henne med. Dermed kan vi skjerpe rutinene til de sjåførene det gjelder. Samtidig er det visse begrensninger på busser av Kl.2, de som kjører innfartsvegen til Moa, sier Halstein Lillevik i Vy i Ålesund til Nytt i Uka.

Bussene som kjører innfartsvegen har mindre «barnevogn-plass» enn de vanlige bybussene som går under betegnelsen klasse 1. Ruteplanlegger Inge Rønstad i fylkeskommunale Fram, sier til Nytt i Uka at det er begrenset plass til vogner og rullestoler i busser av kl.2, kort beskrevet er det de bussene med enkel framdør. Store rullestoler som må stå på skrå, er ikke tillatt på bussen, uavhengig av om brukeren sitter i stolen eller ikke.

Begrensninger

– Jeg har ikke sett rullestolen til denne passasjeren, men generelt kan man si at dersom det er plass til stolen på den tilmålte plassen, kan den være med. På busser av klasse 2 er det begrenset plass. Er det en stor og tung rullestol er det krav til sikring, sier Rønstad.

– På bybusser mellom Ålesund og Moa som ikke går innfartsvegen, er det enklere å få plass til store rullestoler på forsvarlig måte, legger Rønstad til.

Unni Hessen mener det er plass både til hennes elektriske rullestol og barnevogn på ekspressbussen uten at den må stå på skrå i midtgangen. Selv går hun ut av stolen og finner seg en plass like foran. Det har aldri vært noe problem.

– Dersom jeg må ta den vanlige bybussen kan jeg bruke over tre kvarter, mens ekspressbussen gjør turen på ti minutter, hevder Hessen oppgitt og kan ikke forstå at det skal være andre regler for rullestolbrukere enn for barnevogner. Ifølge Rønstad tar f.eks. linje 1 etter ruta 30 minutter, linje 2, ca 18 minutter og linje 12 ca 25 minutter til Moa.

Lite tilgjengelig

Unni Hessen har i tillegg gjentatte ganger tatt opp problemene med av- og påstigning ved Ålesund Rutebilstasjon, der det er umulig for rullestoler å komme opp på fortauet foran bussdøra. Ruteplanlegger Inge Rønstad bekrefter at han kjenner til problemet.

– Oppstillingsplassen for busser er laget for minst 50 år siden, og er ikke tilpasset universell utforming. Slik den er laget, vil det heller ikke være plass til å utvidelse. Påstigningsfortauet er for smalt. Det blir arbeidet med en ny bussterminal i Keiser Wilhelmsgate, og vi har valgt å vente på den i stedet for å flikke og legge store penger ned i det gamle.

Håper på ny terminal

– Så da må rullestolbrukere vente til det nye blir ferdig for å komme seg trygt på bussen?

– Det er sagt at det vil ta et års tid. I mellomtida kan bussene kjøre fram eller rygge, slik at det blir plass til rullestolrampen. Det forutsetter at sjåførene raskt oppfatter situasjonen, slik at det ikke blir unødige trafikkproblem på terminalen, sier Rønstad, som håper den nye bussterminalen kommer raskt.