RITS står for "Redningsinnsats til sjøs", og Ålesund brannvesen er ett av kun sju brannvesen i Norge som har særskilt beredskap og spesialkompetanse for å bistå ved hendelser til sjøs. Nord for oss finnes det en RITS-styrke i Bodø, og sørover må man helt til Bergen for å finne en tilsvarende innsatsstyrke.

– Med vår nærhet til så mange fjorder og havområder med stor trafikk, må vi være forberedt på det meste, sier RITS-koordinator Geir Egil Haug.

Brannvesenet i Ålesund

Ålesund brannvesen har i dag en beredskapsstyrke bestående av til sammen 44 heltidsansatte brannfolk , fordelt på Volsdalsberga og i Spjelkavik. Disse er igjen delt i fire brigader med 11 personer.

– Det er rett, men vi disponerer også et stort antall deltidsansatt personell, som i tillegg har andre jobber og yrker. Dette betyr at vi i alt har så mange som 240 brannfolk i Ålesund, sula og Giske, som er de tre kommunene som er organisert under Ålesund brannvesen, forteller han.

Fra venstre: Thomas Bjerkhagen Indrearne, Sondre Haraldsvik, Amil Zubovic, Jørgen Sørnes, Kevin Mansfield, Marius Fylling og Geir Egil Haug, alle en del av RITS-styrken hos ÅBV. Foto: ÅBV

En del av ÅBV

RITS-styrken i Ålesund er rekruttert blant de heltidsansatte brannfolkene i Ålesund og utgjør til sammen 20 personer. Når disse rykker ut gjør de det i lag som består av fire røykdykkere, en røykdykkerleder og en RITS-leder.

– Dette er utgangspunktet ved hendelser av begrenset omfang. Men dersom det viser seg å være en mer kompleks situasjon, er vi kjapt i stand til å kunne rykke ut med enda et lag, sire Haug.

Et RITS-lag består av fire røykdykkere, en røykdykkerleder og en RITS-leder Foto: ÅBV
Foto: ÅBV

Øving, samarbeid og samhandling

I tillegg til å øve, ble det denne gangen også gjennomført grunnkurs for seks nye mannskaper som skal være en del av den operative RITS-styrken.

– For å være best mulig forberedt til reelle oppdrag er det selvsagt viktig med jevnlige og så realistiske øvelser som mulig. Ikke minst er det viktig å få testet ut samarbeid og samhandling med andre redningsetater, forklarer Haug.

Under øvelsen ved Urke onsdag ble RITS-styrken blant annet drillet på bording av skip på et av skipene til Havila Kystruten. Torsdagens øvelse fant sted om bord på kystvaktskipet KV Jan Mayen på Hessafjorden. KV Jan Mayen er forsvarets nyeste kystvaktskip, hele 131 meter langt og bygget hos Vard i Tomrefjord. Fredagens øvelse foregikk om bord på hurtigruteskipet MS Nord-Norge. Her trente de også sammen med et av hovedredningssentralens redningshelikopter som er stasjonert i Florø.

Realistiske øvelser

– Det er et stort apparat i sving når vi har store øvelser, og det sier seg selv at det er krevende for de passasjerskipene som deltar, samtidig som de skal være i operativ drift. Men vi opplever stor velvilje fra både mannskap og rederier, som nok også ser verdien av at vi får øve på så realistiske situasjoner som mulig, forteller Haug.

– Når vi øver på f. eks. Hurtigruta er det gjerne slik at vi legger dette opp samtidig som mange av passasjerene skal på utflukt i land. Skipet slipper passasjerene på land, øver med oss når de er på tur, og plukker dem opp igjen etterpå, sier han. RITS-styrken har en storøvelser ca. en gang i året, men øver i tillegg jevnlig med de ulike lagene.

– Selv om vi har en spesialstyrke som er øremerket operasjoner til sjøs, har selvsagt alle våre mannskaper kompetanse til å bistå også ved en brann på sjøen, understreker Haug, og forteller samtidig at brannvesenet er jevnlig om bord hos både Hurtigruten og hos Havila Kystruten.

– Alle passasjerskip som ferdes langs kysten vår har egne brannteam med røykdykkere om bord. Så i de aller fleste tilfeller håndterer skipene selv mindre hendelser. Men for oss handler det om å hele tiden være godt forberedt, for å kunne yte best mulig bistand i de tilfellene det er behov for oss, avslutter Geir Egil Haug.

Foto: ÅBV