Rem Power beskrives i en pressemelding som en «maritim pionér innen grønne og teknologiske løsninger». Skipet er av typen CSOV, «Commissioning Servive Operation Vessel), som skal være skreddersydde for sørvis- og vedlikeholdsoperasjoner på havvindparker over hele verden.

Skipsdesignet er utvikla av Vard Design i Ålesund. Skroget tilble bygget ved Vard Braila i Romania og utrustet og ferdigstilt ved Vard Søviknes i Norge. Fartøyet er nå på sine siste tester før det blir levert og skal i drift.

Daglig leder i Rem Offshore, Lars Conradi Andersen, er svært fornøyd med resultatet:

Vi har lagt stor vekt på å utvikle et attraktivt og framtidsretta fartøy med lave utslipp sammen med Vard. Blant anna er det forberedt for nullutslippsoperasjon gjennom lading til havs. «Rem Power» er levert på tid og går rett på jobb i et godt marked.

Fartøyet er utstyrt med et kombinert dieselelektrisk og batterihybrid framdriftssystem, og det er satt av plass for å kunne oppgradere eller konvertere til helt utslippsfrie energikilder, går det videre fram av pressemeldinga.

Rem Power Foto: pressefoto