Det hele startet med at Jenny Hatlehol begynte å jobbe hos musikkforretningen Ringkjøp Musikk i Skansen i en alder av 14 år. Noen år senere ble den solgt til en importør av musikkinstrument som het Sandvik Musikk, og Jenny ble med på lasset. Etter hvert ble det for tungvint for Sandvik å drive en butikk i Ålesund, og han ønsket derfor å selge butikken sin. Mannen som eide bygget i Tollbugata godtok at Sandvik ville selge, men det var kun Jenny som fikk lov til å leie lokalet. Og dermed ble det til at Jenny Hatlehol tok over lokalet, og ble den første kvinnen til å drive butikk i Skansen.

– Det ble satt opp en avtale om at Jenny skulle betale 500 kroner i måneden. Hun kjøpte butikken, startet opp og fikk handelsbrev 13. oktober 1922, forteller barnebarn og en av to nåværende eiere av firmaet, Jan Honningdal.

Nåværende eier av Jenny Hatlehol AS, Jan Honningdal utenfor bygget der farmor Jenny åpnet firmaets første butikk. Foto: Kristian Moe

Den velfylte butikken i Skansen

I løpet av tida Jenny drev butikken, ble lokalet i Skansen fylt med masse forskjellig. Leketøy, gaveartikler, suvenirer, speiderutstyr, grammofonplater og mye annet var en del av utsalget. Det gjorde at butikken ble kalt «den velfylte butikken i Skansen» inntil Jenny ga seg, og driften ble tatt over av neste generasjon: sønnen Jarle og hans kone Anne Marie Honningdal.

Etter at Jarle tok over driften, ble den lille butikken utvidet. Overetasjen ble også tatt i bruk, som gjorde at butikken ble tre ganger så stor som den hadde vært. Da gikk de over til å bare selge leker under navnet Lekeloftet – en butikk familien Honningdal hadde i mange år.

– Etter en liten stund ble lokalet helt på hjørnet også ledig, så da innlemmet vi det lokalet også. Da ble butikken veldig stor, og i en periode var vi den største lekebutikken mellom Bergen og Trondheim, sier Jan Honningdal.

Anne Marie Honningdal og Jarle Honningdal tar over firmaet. Foto: Privat

Deretter fulgte utvidelser til Langevåg, Vikasenteret i Spjelkavik, Moa og flere andre plasser i Ålesund sentrum.

– Vi startet et glassmagasin som het Tusen Ting, og prøvde oss også med en babyutstyrsbutikk. Vi hadde også en butikk på torget som het Barneland, med babyutstyr i 1. etasje og leketøy i 2. etasje. Det var en flott butikk, men på den tida hadde folk begynt å rømme til Moa og det var ikke lett å drive en så stor butikk, forteller Jan.

Togeventyret

På det tidspunktet hadde Jenny Hatlehol flyttet butikken sin fra hjørnebygget i Skansen til bygget hvor Orientalsk Teppestudio holder til i dag. I 1993 kjøpte de Thomastoget, et lite bytog som kjørte gjennom gågata og holdt show for byens besøkende, med stasjon rett utenfor butikken.

– Vi holdt liv i gågata i noen år. Pappa fant på det meste og det var ingen grenser på fantasien. Alt kunne gjøres på toget, ler Jan.

Driften med butikk og Thomastoget ble holdt gående frem til 1998. Da ble Lekeloftet lagt ned, og Jenny Hatlehol ble lagt om til et rent togselskap. Bror Nils Ivar Honningdal kjøpte et tog på Sørlandet, og Jan selv fikk tak i et lokomotiv fra en fornøyelsespark på Telemark som han restaurerte. Togene til far Jarle og lillebror Nils Ivar hadde tre vogner, men alle foretrakk å kjøre tog med to vogner. Dermed ble ei vogn fra hvert tog festet til Jans lokomotiv slik at familien fikk to tog på Østlandet, og togeventyret var i gang.

Det var alltid liv og røre i gatene når Thomastoget kom kjørende. bjørn tulin Foto: Privat

I 2002 var det ingen av brødrene som hadde interesse av å ta over noen butikker, og butikken på Moa – som var den siste firmaet eide i Ålesund – ble solgt til onkelen til Jan og Nils Ivar, som hadde drevet den fra starten av. Planen var å ta med seg toget som befant seg i Ålesund til Østlandet, og legge ned firmaet her i byen. I 2003 var det bare en signatur som gjensto før Jenny Hatlehol AS var historie i Ålesund. Men en telefon ut av det blå endret alt.

– Vi fikk en telefon fra en fyr som lurte på om vi var interessert i å kjøpe et turisttog. Min drøm hadde alltid vært å kjøre tog til Fjellstua, men det lille toget vi hadde kom seg ikke opp bakkene. Etter å ha dratt til Tromsø for å se på turisttoget, konkluderte vi med at dette kunne vi kjøre til Fjellstua med. Da tenkte vi at dette var noe vi måtte gjøre og litt senere på året kom toget til Ålesund. Vi snakka med daværende turistsjef, Terje Devold, som hjalp oss og så var vi i gang, opplyser Jan Honningdal.

Jarle Honningdal i kjent positur. Foto: Privat

Det første året med turisttoget gikk trått. Toget ble stående utenfor paviljongen i gågata uten at turistene visste om det, og passasjerene uteble. Etter hvert ble toget flyttet bort på St. Olavs plass og det ble en liten oppsving i antall passasjerer. Jan drømte likevel om å få stå på Dronning Sonjas plass, fordi det var en plass turistene gikk forbi ofte.

– Vi kranglet litt med kommunen og ÅKE, men etter en stund fikk vi lov til å stå på Dronning Sonjas plass. Da begnte det å løsne og vi fikk en god del trafikk, fordi folk visste hvor vi sto, sier Jan.

Bytoget kjørende over Hellebroa. I år har Bytoget kjørt ut hele november, og kommer til å kjøre i desember også dersom været holder seg, ifølge Jan Honningdal. Foto: Jostein Vestbøstad

Siden den gang har det meste gått på skinner for Jenny Hatlehol AS, og selskapet har nå tre tog i Ålesund og to i Haugesund, hvor de også har bestilt et tredje. I tillegg har de hatt to «Tottotog», som har blitt kjørt rundt på kjøpesentre, men Jan Honningdal forteller at de ikke har kapasitet til å holde på med det lenger. Men brødrene Honningdal har ingen planer om å slutte med togkjøringa med det første.

– Vi skal jobbe med dette så lenge vi kan og videreutvikle det. Det var veldig artig å starte opp i Haugesund, og så får vi se om det er andre plasser som peker seg ut slik at vi kan potensielt starte opp der, smiler han lurt.