Messingtrippen er et årlig veteranbilløp for biler med årgang mellom 1900 og 1926. Navnet kommer selvsagt av den utstrakte bruken av messing som dekor på disse bilene. Det er Norges Veteranvognklubb som står bak «løpet» (veteranbilparade er vel mer dekkende), i samarbeid med ulike veteranbilklubber rundt om i landet. I år er det Storfjordens Automobilklubb som er lokal medarrangør.

– Å få lov til å arrangere Messingtrippen er stort for oss, for det er et arrangement som er veldig vanskelig å få, sier Karen Gissinger. Hun er bilfrelst på sin hals, kjører en 1922 T-Ford som hun har hatt i 21 år og er aktiv både i Veteranvognklubben og Storfjordens Automobilklubb.

I år var det 13 biler som til slutt kom til «start» i Messingtrippen. Egentlig skulle det vært med fire-fem til, opplyser Gissinger, men hvert eneste år er det noen som ikke får start eller får andre problemer med bilen. Litt frafall må man bare regne med når det er så gamle biler det dreier seg om!

Etter framvisningen i Kongens gate, der folk virkelig stimla til for å se på de vakre automobilene, skulle veteranbilistene ta turen opp til Aksla og Fjellstua for lunsj. Deretter ble det veterankaravane tilbake til basen på Sunde fjordhotell.

Messingtrippen er egentlig bare for veteranbiler fra 1900 til 1926 (da det kom et teknologiskifte på automobilfronten), men siden det ikke er så fryktelig mange som har bil fra før 1926, har det i år blitt åpna opp for alle førkrigsbiler, opplyser Karen Gissinger.

Dette er den opprinnelige Freia-bilen, en Renault type BC, nyinnkjøpt til sjokoladefabrikken i 1913 og ombygd i 1915. Vimpelen med «Nyhet» kom på i 1920 da Freia lanserte Melk Choklade. Bilen ble kjøpt av nåværende eier, Kjell Ivar Haltvik, i 1916, som har lagt ned et enormt restaureringsarbeide for å få den framstå akkurat slik den var etter ombygginga i 1915. Bilen var ferdigrestaurert og ble registrert i 2021. Foto: Kenneth Kamp
1913 Renault type BC Foto: Kenneth Kamp
Ekteparet Per Olav og Elisabeth Faaren fra Inderøy i Trøndelag med sin Buick Roadster 1913. Per Olav opplyser at bilen har gått i Canada og at han importerte den i fjor fra barnebarnet til den opprinnelige eieren. Etter en god del timer med å smøre ventiler, skru på motor og fikse drivverk, går den som en klokke. Elisabeth forteller at selv om Per Olav bruker mye tid på bil, så går det bra, siden det er en felles interesse: – Jeg mekker ikke selv, men jeg har begynt å lære! Og så har jeg så smått begynt å lære å kjøre den, sier hun blidt. – Å kjøre slike biler, med dobbeltclutching og håndbrems, er noe man må trene på, poengterer ektemannen. Foto: Kenneth Kamp
Buick Roadster 1913 Foto: Kenneth Kamp
Interiøret i Faarens Buick Roadster 1913. Den har bare håndbrems, så man må være aktsom og senke farta i god tid før veikryss og lignende, men da går det fint, sier Per Olav Faaren. Fin cruisefart er 60–65 kilometer i timen. Foto: Kenneth Kamp
1907 Rover. Dette er den eldste bilen som er med i årets utgave av Messingtrippen. Eier er Norges Veteranvognklubb. Foto: Kenneth Kamp
1909 Piccolo Foto: Kenneth Kamp
1909 Piccolo Foto: Kenneth Kamp
1929 Chrysler 65 Phaeton (åpen 5-seter). Bilen eies av ålesunderen Paulus Giørtz og har vært med i Storfjordens Automobilklubb siden stiftinga i 1984. Foto: Kenneth Kamp
1910 Chevrolet 490 (svart) og 1925 Oldsmobil (turkis). Foto: Kenneth Kamp
1922 T-Ford med sin eier, Karen Gissinger. Foto: Kenneth Kamp