Kvinner er absolutt ønsket i fylkesstyret til Norsk elbilforening, skal vi tro lederen for fylkeslaget, Rolf Ness:

– Vi har prøvd, men har dessverre ikke lykkes i få med oss kvinner i styret. Vi hadde ei som var med før, men hun måtte kaste inn håndkleet fordi det ble for travelt i hverdagen, sier han.

Tidsklemma

Fylkeslederen tror den viktigste årsaka til at det har vært vanskelig å få kvinner til å engasjere seg i Elbilforeninga er den berykta tidsklemma – og at den rammer kvinner hardere enn menn.

– Det er vel fortsatt slik at kvinner gjør mer i hjemmet enn menn, og dermed blir det flere kvinner enn menn som opplever at de ikke har kapasitet til å ta på seg styrearbeid – i hvert fall når det ikke er godt lønnet. Men dette er selvsagt noe som rammer andre foreninger også, ikke bare oss. I tillegg er det nok et poeng at menn generelt er mer interessert bil enn kvinner er, uansett om det er elbil eller tradisjonelle biler, resonnerer Ness.

Det særdeles mannstunge nye styret til Norsk elbilforening i Møre og Romsdal. Fylkesleder Rolf Ness er nummer tre fra høyre. Foto: pressefoto

– Mye mer enn bare bil og teknologi

For å tiltrekke seg kvinner til å gjøre en innsats i Elbilforeninga, tror Ness at de må bli enda flinkere til å framheve miljøperspektivet ved den innsatsen de gjør. Det er Christina Bu, som har vært foreningas generalsekretær og ansikt utad i ti år nå, enig i:

– Det er nok en del kvinner som ikke vet hva lokalstyrene driver med. Kanskje tenker de at styrene først og fremst er opptatt av selve elbilen og det tekniske, og det er de gjerne ikke så interessert i. Men vi holder på med så mye mer! Vi bidrar til å redusere klimagassutslipp, driver politisk påvirkning, holder på med kommunikasjon og mye anna, poengterer hun.

Ifølge generalsekretæren har Elbilforeninga lenge vært opptatt av å trekke til seg kvinner til ulike verv og stillinger. Blant de 54 ansatte er det omtrent 50/50-fordeling av kjønna, og kjønnsbalansen i hovedstyret er også ganske god, opplyser hun. Dessuten er det kvinner i de fleste fylkesstyra, og Møre og Romsdal skiller seg helt klart negativt ut med sine null kvinner.

Litt selvkritikk

– Jeg vet at fylkeslaget i Møre og Romsdal ønsker å få med kvinner i styret, og jeg tror ikke problemet er tidsklemma. De fleste av kvinnene som har verv eller er ansatt hos oss, er unge kvinner i småbarnsalderen, så den teorien tror jeg ikke så mye på. Jeg tror heller det handler om at foreninga må bli enda flinkere til å få fram at elbil handler om så mye mer enn bare bil og batteri – og at vi faktisk har det veldig gøy i foreninga vår! Der kan vi godt ta litt selvkritikk, og jeg vil selvsagt oppfordre flere kvinner til å engasjere seg i foreninga vår. Samtidig så er jeg ikke i tvil om at elektrifiseringa har bidratt til at flere kvinner har valgt å gå inn i ulike deler av bilbransjen, sier Christina Bu.