– Mye av grunnen til den store omsetningsveksten er nok flere turister og cruiseskip i Ålesund, noe som vi er veldig glade for, smiler senterleder Susanne Lunde Petersen.

Senteret hadde en økning på 12,8% i omsetning, 5,4% økning i antall betalende kunder og 13% flere besøkende i månedene juni til desember.

Tomt lokale som tidligere var Bakerinnå. Foto: Amanda Ramstad

Nye aktører

– Lokalet som var Bakerinnå står nå tomt og er klart for at noen nye kan flytte inn. I tillegg ble noe av Vinmonopolets lager omgjort til et nytt lokale, så vi jobber med å få inn nye aktører her så fort som mulig, forklarer Petersen.

Senterlederen forteller at hun har fått flere henvendelser av aktører som vil flytte inn i de tomme lokalene, men ingenting er helt bestemt enda.

Gleder seg til 2024

– Vi håper på enda flere besøkende i 2024, og spesielt i månedene april, september og oktober når det ikke er like mange turister, sier Petersen.

Det har blitt gjort mye arbeid på senteret de siste årene, men det er fortsatt litt oppgradering som gjenstår.

– Mitt mål for 2024 er å jobbe aktivt for at alle skal trives på senteret, både besøkende og aktørene. Dette skal vi oppnå ved å for eksempel fornye deler av senteret og arrangere flere aktiviteter, avslutter Susanne Lunde Petersen.