Stranden var 18 år og pengelens da han fikk ideen om å lage sin egen bil. Etter å ha bygd bilen to ganger virtuelt i hodet i to måneder, begynte arbeidet med støpeformen for glassfiber-karosseriet i en gammel låve hjemme på Stranda. 8000 arbeidstimer og nærmere fire og et halvt år senere, var bilen ferdig og ble godkjent av Biltilsynet.

– Jeg var fascinert av italiensk bildesign, spesielt Bertone og Pininfarina, sier Einar Stranden.

Med inspirasjon fra Italia, fikk den blod-oransje og rally-svarte doningen det passende og italiensk-klingende navnet Stranden Scorpione.

Stranden Scorpione kan sees på Bil- og motorshow-messa i Sparebanken Møre Arena til helga. Foto: Stian Eiksund Juliebø

Stilles ut for siste gang

Bilen har understell fra Volkswagen 1200 og et glassfiberarmert karosseri av polyester. Hjulopphenget og bremsene er hentet fra en Porsche 356, mens motoren er en fire sylindrer, 2,4 liter, 2 doble Weber 48 mm forgassere, spesialbygd av Alf Rønning. Kilometerstanden er på 40 000 kilometer, men Stranden forteller at bilen ikke har blitt kjørt så mye i de senere årene.

– Jeg har rett og slett ikke hadde tid de siste årene, sier han.

Stort flere kilometer blir det heller ikke på Stranden Scorpione. Til helga stilles den ut på bilmesse for aller siste gang på Bil- og motorshow i Sparebanken Møre Arena i Ålesund, og kan besiktiges på standen til LidBil fredag og søndag. Deretter havner den unike bilen på Norsk kjøretøyhistorisk museum på Hunderfossen.

– Museet kontaktet meg for rundt 20 år siden og ville ha bilen allerede da. Men da var det for tidlig for meg. Nå har jeg valgt å etterkomme forespørselen og gi bilen til museet. Den har større verdi som inspirasjon for andre, sier Einar Stranden.

Bilen blir å finne på Norsk kjøretøyhistorisk museum på Hunderfossen. Foto: Privat