– Prosjektet går ut på å tenke nytt og lage nye retter som er tilpasset restauranter, men spesielt butikkene. Vi ønsker å finne ut hvordan vi kan lage trendy og spennende retter med klippfisk som ungdom kan like, slik at klippfisk blir mer kjent og forbruket øker, forklarer norsk prosjektleder for Trendy Cod, Ingebrigt Bjørkevoll fra Møreforsking.

Slik ble matrettene som de tre gruppene lagde under mandagens nasjonale workshop. Foto: Møreforsking

Langsiktig prosjekt

Trendy Cod er et treårig prosjekt finansiert av NORA og AG-Fisk. 14 prosjektpartnere i Norge, på Færøyene og Island er med og representerer aktører fra alle deler av verdikjeden – fra forskning og utdanning til fangst, bearbeiding, reiselivsselskap og ferdigmat-salg. De norske bidragsyterne er Møreforsking, Brødrene Sperre, Drytech, Breisundet Matverksted – Atlanterhavsparken og Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.

Utviklingsarbeidet startet i år, og mandag hadde de norske aktørene en nasjonal workshop hvor de delte kunnskap og erfaringer, og startet nettverksbygging og idéutvikling.

– Vi har en spennende sammensetning av aktører og det tverrfaglige samarbeidet skal inspirere til å jobbe frem nye, attraktive fiskeprodukter. I år handler det om ideer, mens neste år tar vi det videre og begynner med produksjon og testing av produktene, sier Bjørkevoll.

En tilsvarende nasjonal workshop skal også foregå på Færøyene og Island i år. Resultatene av dette tas med videre inn i arbeidet neste år, og i løpet av september skal produktutvikling og uttesting være ferdig. Deretter vil alle aktørene fra de deltakende landene samles på Island til en internasjonal workshop.

– Der skal vi dele våre erfaringer fra utviklingsarbeidet, og diskutere og lære hva som fungerte og hva som ikke fungerte. Der kan vi også få tips fra hverandre, opplyser Ingebrigt Bjørkevoll.

Ingebrigt Bjørkevoll fra Møreforsking (t.v.) er norsk prosjektleder for Trendy Cod. Foto: Møreforsking

Videre i 2024 vil det foregå internasjonale møter og workshops for å ta utviklingsarbeidet videre. Under disse møtene vil lokale interessenter bli invitert etter behov for å gi innspill og et bredere perspektiv på utvalgte tema. I tillegg vil det bli gjennomført bedriftsbesøk. Dette arbeidet skal bidra til ny kunnskap og utvide nettverket for alle deltakere, slik at det er en større sjanse for bedriftene å lykkes med produktutviklingen.

Under mandagens nasjonale workshop i lokalet til Breisundet Matverksted, ble de norske aktørene delt inn i tre grupper ledet av hver sin kokk, der hver gruppe skulle diskutere, utvikle og deretter lage hver sine retter av utvannet klippfisk, som til slutt ble testet.

– Vi ønsker å bidra til å få nye retter som er spennende og som kan øke sjømatkonsumet. Det er sunt å spise sjømat og det er derfor viktig at folk spiser sjømat, poengterer Bjørkevoll.

Foto: Kristian Moe