– Det må vi vel kunne kalle en milepæl å være litt stolte av, spør daglig leder Tone Østensen, med et blikk som tilsier at hun forventer et klart ja, i retur.

Hun driver Skandi.no sammen med Monica Ugelvik. De to har vært gode venninner i mange år og i november i fjor flyttet de inn med eget showroom på St. Olavs plass.

Med tilhold midt på St. Olavs plass, er showrommet ganske så sentralt plassert i byen. Foto: Tone Østensen

Tidligere har de to jobbet fra nettlageret sitt, og er skjønt enige om at det ble litt stusselig etter hvert.

– Det er utrolig kjekt å ha dette stedet midt i byen, hvor vi både er mer synlige i vårt eget lokalmiljø, og ikke minst hvor folk kan komme innom for å se, slå av en prat, og kjenne på kvaliteten på varene våre, sier de to.

Et globalt marked

Selv om lokalmarkedet kun utgjør en liten del av omsetningen i nettbutikken, er de begge enige om at det er litt stas å også gjøre det godt på hjemmebane.

– Vi har faktisk doblet den lokale omsetningen i Ålesund etter at vi flyttet inn her. Hovedmarkedet vårt er fortsatt i Norge, men av en eller annen grunn er faktisk Australia også et markedet der vi gjør det svært godt for tiden, forteller Tone.

Fra showrommet i Ålesund pakkes det og sendes varer til hele verden. Foto: Kåre Stig Nøstdal

Klær og interiør fra Skandinavia

Nettbutikken har spesialisert seg på klær og interiør fra Skandinavia, i all hovedsak Norge, Sverige og Danmark.

– Vi selger sånn omtrent femti-femti av klær og interiør om dagen. Men til kunder langt borte, er det i all hovedsak klær fra skandinaviske designere som selger. Kanskje ikke så rart med tanke på at fraktkostnadene fort kan bli svært høye om man skulle begynne å sende møbler, forklarer Monica.

Svak krone kostet penger

Og kostnader er de to svært opptatt av om dagen:

– Vi har jo kun holdt på i to år, er fortsatt i en oppstartsfase, og vi har jo ikke akkurat fått hjelp av den økonomiske utviklingen i Norge det siste året, reflekterer Tone.

– For oss, som kjøper mye varer fra Danmark og Sverige, har den svake norske krona i fjor kostet dyrt. Vi er rimelig fornøyde med omsetningen vår, men alle varer vi kjøper fra utlandet har steget kraftig i pris, uten at vi klarer å ta det igjen på utsalgsprisene våre. Dette gjorde selvsagt litt ekstra vondt i bunnlinjen i fjor, forklarer Tone, men er nøktern optimist.

Nettbutikken omsatte i fjor for ca. 7 millioner, og nå satser de to på at krona etter hvert skal skal styrke seg litt igjen.

– Vi heier på krona og tenker at dette blir et bra år, avslutter Tone Østensen og Monica Ugelvik. Og en ting er i alle fall sikkert etter å ha vært en tur innom dem: Det ser ut til at de to venninnene har det gøy på jobb.

Et lite utvalg av interiøret som finnes i nettbutikken, finner man også på St. Olavs plass. Foto: Tone Østensen
Klær og interiør fra Scandinavia Foto: Tone Østensen
Skandinavisk design i butikk. Foto: Tone Østensen