– Det må vi vel kunne kalle en milepæl å være litt stolte av, spør daglig leder Tone Østensen, med et blikk som tilsier at hun forventer et klart ja, i retur.
Hun driver Skandi.no sammen med Monica Ugelvik. De to har vært gode venninner i mange år og i november i fjor flyttet de inn med eget showroom på St. Olavs plass.
Tidligere har de to jobbet fra nettlageret sitt, og er skjønt enige om at det ble litt stusselig etter hvert.
– Det er utrolig kjekt å ha dette stedet midt i byen, hvor vi både er mer synlige i vårt eget lokalmiljø, og ikke minst hvor folk kan komme innom for å se, slå av en prat, og kjenne på kvaliteten på varene våre, sier de to.
Et globalt marked
Selv om lokalmarkedet kun utgjør en liten del av omsetningen i nettbutikken, er de begge enige om at det er litt stas å også gjøre det godt på hjemmebane.
– Vi har faktisk doblet den lokale omsetningen i Ålesund etter at vi flyttet inn her. Hovedmarkedet vårt er fortsatt i Norge, men av en eller annen grunn er faktisk Australia også et markedet der vi gjør det svært godt for tiden, forteller Tone.
Klær og interiør fra Skandinavia
Nettbutikken har spesialisert seg på klær og interiør fra Skandinavia, i all hovedsak Norge, Sverige og Danmark.
– Vi selger sånn omtrent femti-femti av klær og interiør om dagen. Men til kunder langt borte, er det i all hovedsak klær fra skandinaviske designere som selger. Kanskje ikke så rart med tanke på at fraktkostnadene fort kan bli svært høye om man skulle begynne å sende møbler, forklarer Monica.
Svak krone kostet penger
Og kostnader er de to svært opptatt av om dagen:
– Vi har jo kun holdt på i to år, er fortsatt i en oppstartsfase, og vi har jo ikke akkurat fått hjelp av den økonomiske utviklingen i Norge det siste året, reflekterer Tone.
– For oss, som kjøper mye varer fra Danmark og Sverige, har den svake norske krona i fjor kostet dyrt. Vi er rimelig fornøyde med omsetningen vår, men alle varer vi kjøper fra utlandet har steget kraftig i pris, uten at vi klarer å ta det igjen på utsalgsprisene våre. Dette gjorde selvsagt litt ekstra vondt i bunnlinjen i fjor, forklarer Tone, men er nøktern optimist.
Nettbutikken omsatte i fjor for ca. 7 millioner, og nå satser de to på at krona etter hvert skal skal styrke seg litt igjen.
– Vi heier på krona og tenker at dette blir et bra år, avslutter Tone Østensen og Monica Ugelvik. Og en ting er i alle fall sikkert etter å ha vært en tur innom dem: Det ser ut til at de to venninnene har det gøy på jobb.