Han har alltid vært interessert i bygging og padling. Til vanlig jobber han som håndverker, men har i store deler av livet også vært en ivrig padler. I løpet av nesten 20 år med padling, kjente Edd Kristian Bjørke et savn om en kajakk som kunne gi ham en utfordring på sjøen. Da kom ideen om å kombinere sine to største lidenskaper i livet og bygge en slik kajakk selv. Problemet var at tida aldri strakk til – men så kom koronaen og landet ble stengt ned.
– Da koronaen kom tenkte jeg at nå har jeg mulighet til å gjøre noe. I november 2020 begynte jeg derfor å skissere opp en kajakk på stuegulvet. Så tok jeg skissen videre til garasjen og begynte å bygge, forteller Edd Kristian Bjørke.
Fra idé til AS
Dermed startet en ganske intens jobbing med å bygge kajakken. På dagtid var det vanlig jobb, men på kvelden fikk Edd Kristian tid til å jobbe med kajakken i garasjen sin. Etter bare fem måneder var kajakken ferdig og padleklar.
– Det var en ganske rask prosess. Det var noe jeg hadde tenkt på lenge og jeg hadde en god idé om hvordan jeg ville ha det. Det er ganske likt som når jeg jobber til vanlig. Jeg må ha et visuelt bilde av hvordan jeg vil ha det og så bygger jeg litt ut ifra det, sier han.
Etter at kajakken var ferdigbygd, var det tid for å teste den på sjøen. Dessverre for Edd Kristian spilte ikke været eller forholdene på lag, så prøveturen ble i Borgundgavlen. Likevel kjentes kajakken lovende ut, og han bestemte seg for å ta det neste steget.
– I utgangspunktet var det et bygg, men jeg tenkte at hvis det ble bra, så skal jeg ta det videre. Testturen var bra og jeg fikk dannet meg et bilde på hvordan kajakken var. Jeg prøvde den ut og padlet den i halvannet år til, før jeg begynte å undersøke rundt å starte et AS eller et enkeltpersonsforetak, forteller Bjørke.
Han tok dermed kontakt med Innovasjon Norge, som anbefalte han å begynne med Hoppid. Deretter begynte ballen å rulle, og Edd Kristian var i kontakt med Riverboats i Fredrikstad, som også er medeier i Innofiber – plastprodusentfirmaet som skal produsere kajakken for Edd Kristian. Senere var han i møte med Linda Hatmosøy og Bjørn Eilertsen, som begge likte ideen og hadde lyst til å være med. Det ble starten på Edge Kayak Design AS, med Edd Kristian som daglig leder og produktutvikler og Eilertsen og Hatmosøy som medeiere.
Kajakkens randonee ski
Edge Kayak Design AS skal hovedsakelig drive med produktutvikling og salg av kajakker. Det høres kanskje ikke særlig spesielt ut, men kajakken som Edd Kristian har designet er ganske unik, ifølge han selv.
– Jeg liker å kalle det kajakkens svar på randonee ski. Det som er spesielt med min kajakk er at den er tilpassa surf, lek og brottpadling. Jeg har lagt fokus på at kajakken virkelig kan manøvrere oppå bølgene. Det finnes såkalte surfekajakker fra før, men de er begrenset. Jeg har tatt egenskapene til en surfekajakk og kombinert dem med egenskapene til en vanlig havkajakk. Det er det som gjør min kajakk unik, forklarer han.
– Så det er denne kombinasjonen som gjør den til «den råeste "Play to Sea"-kajakken» på markedet?
– Ja, vi kaller det «Wave Play». Det er en veldig fin kajakk å padle og den er svært manøvreringsdyktig. Den er lett å snu om på bølger og rundt tette skjær, samtidig som den holder fint følge med en vanlig havkajakk. Men den har også egenskapene til å surfe på bølgene, og det er da den virkelig skinner. Den flyter oppå bølgene og kan manøvrere lett. Jeg har på en måte lånt ideen om randonee ski og overført det til kajakk, utdyper Edd Kristian Bjørke.
Ut til verden
Nå har Edd Kristian fått prototypen på kajakken, og har fått testet den litt. Det gjenstår litt mer testing for å se om de virkelig er fornøyde med byggekvaliteten og designet, før kajakken blir satt i produksjon. Det håper de skal bli en realitet til høsten, men før det venter en del arbeid og det er mye som skal skje før de tar ferie. Blant anna skal Edge Kayak til en padlemesse i Strasbourg i Frankrike og ha en stand der.
– Jeg ville gjøre noe som er annerledes fra det andre tilbyr, og så at det var et hull i markedet som jeg ville fylle. Vi har ambisjoner om å ta dette internasjonalt og selge kajakkene våre til utlandet. Målsetningen er å bli en seriøs aktør på kajakkmarkedet, fastslår daglig leder i Edge Kayak Design AS, Edd Kristian Bjørke.