Mannen bak kortfilmsuksessen er ålesunderen Thomas Smoor Isaksen. Han har bakgrunn og utdannelse innen film- og TV-produksjon, og fullførte bachelorgraden sin i 2015. Etter endt utdannelse tok det noen år før han kom inn i filmbransjen, men etter hvert fikk han jobbe med noen litt mindre filmprosjekt, før han for 3–4 år siden begynte som frilanser.

Hans første prosjekt var som produksjonsassistent på en kortfilm for en annen lokal filmskaper, Ole André Rønneberg fra Sula. På den produksjonen møtte Thomas en person som skulle vise seg å bli svært viktig for hans videre karriere innen bransjen:

NRK og Below Deck

– Jeg møtte Tor Sivertstøl, som er en anerkjent filmskaper fra Møre og Romsdal. Vi fikk en god tone og har siden da jobbet med ham på flere prosjekter for produksjonsselskapet Tindefilm. Blant anna jobba jeg med NRK-dokumentaren «Uræd» som ble sendt i fjor påske, samt TV-serien «Olav på Kvipt», forteller Thomas Smoor Isaksen.

I produksjonen av «Uræd» hadde Thomas rolle som regi- og kameraassistent, og fikk jobbe med store filmnavn som Gry Molvær Hivju, Kristoffer Hivju og Vebjørn Enger.

– Det var veldig spennende og svært interessant å se hvor dyktige de er og hvor mye kunnskap de har. Jeg var med på flere aspekter av produksjonen, noe som var veldig lærerikt, sier Thomas.

Og ikke nok med det. Da reality-serien Below Deck spilte inn på Sunnmøre i fjor, var Thomas med i produksjonsteamet i rollen som Associate Segment Producer.

– Da var jeg med å planlegge alt som skulle skje utenfor båten. Som for eksempel da de var på Zipline og lignende, var jeg med på å planlegge de bitene og logistikken rundt det, forklarer den lokale filmskaperen.

Bilde fra produksjonen av «Drømmen om Hawaii». Foto: Privat

En dystopisk framtid

Men som de fleste andre i filmbransjen har Thomas ønsket å lage sine egne verk, og for rundt to år siden begynte han produksjonen av den animerte kortfilmen «Drømmen om Hawaii» sammen med det ålesundsbaserte animasjonsstudioet Aninaut Studios.

– «Drømmen om Hawaii» handler om en nomade som bor i et plastlandskap og som vil finne et land uten plast. Handlingen foregår i en slags dystopisk framtid der hele verden er dekket i plastavfall. Nomaden leter etter et rent land og har manifestert det landet som Hawaii. Han har funnet en del postkort og kart om Hawaii og tenker det er dit han må komme seg. Derfor prøver han å navigere seg gjennom plastlandskapet på jakt etter Hawaii. Filmen er en tilspisset kommentar på plastproblemet vi står overfor i dag, forklarer Thomas Smoor Isaksen.

Hva var inspirasjonskilden til handlingen?

– Det er et par inspirasjonskilder til handlingsideen. En av dem er min egen erfaring med plastforurensning. Ved familiehytta ved Storfjorden kommer det dessverre mye plastavfall i fjøra i løpet av vinteren. Denne må naturlig nok ryddes opp. Dette er bare en minimal brøkdel av all plasten som havner i havet og langs kysten vår. Den andre inspirasjonskilden var en dokumentar jeg så på NRK for mange år siden, der jeg så et klipp fra en elv med så mye plast at det så ut som man kunne gå over elva på plast. Dette skapte tanken om et land hvor hele bakken var dekket av plast, opplyser han.

Skjermbilde fra kortfilmen «Drømmen om Hawaii». Foto: Skjermbilde

Storsuksess

«Drømmen om Hawaii» var ferdigprodusert og vist for første gang i juni i fjor. Så langt har kortfilmen blitt vist på 66 filmfestivaler i 30 land, blant annet på WENIFF (West Nordic International Film Festival) her i Ålesund.

– Det var veldig kjekt å vise filmen i hjembyen. Jeg var der selv med familie og venner, og det var kjempekjekt å vise den til nære og kjente, sier Thomas.

På de 66 filmfestivalene har «Drømmen om Hawaii» fått en svært god mottakelse. Faktisk så god at den 10 minutter lange kortfilmen har vunnet 18 priser for beste animasjonskortfilm.

– Det hadde jeg aldri trodd selv om man alltid har håp om at man skal gjøre det bra. Vi har vært veldig heldige som har fått god anerkjennelse for filmen, og det er selvfølgelig veldig kjekt å vinne priser. Det viser at at det man holder på med er bra, smiler Thomas Smoor Isaksen.

Produsent Dag-Erik Hansen og filmskaper Thomas Smoor Isaksen under Volda Animation festival. Foto: Privat

Nye spennende filmprosjekt

Den neste filmfestivalen «Drømmen om Hawaii» skal vises på er «In the Palace» i Bulgaria 15. juni, som er en Oscar-kvalifiserende festival dersom man vinner pris der. Planen er at Thomas og produsenten Dag Erik Hansen skal ta turen til Bulgaria og være til stede på festivalen under visningen av kortfilmsuksessen deres. I tillegg skal de også pitche sitt neste kortfilmprosjekt.

– Den kortfilmen heter «Mammuten», som vi håper skal i produksjon etter sommeren. Den skal filmes på Bjørnsund på Romsdalskysten, og tar for seg historien om Bjørnsund og fraflyttingen fra fiskeværene i Norge på en fiksjonell og fantasifull måte, forteller Thomas.

– «Mammuten» handler om myten rundt et rasfarlig fjell som har ført til at øysamfunnet har blitt tvangsfraflyttet fra øya. Knut, øyas siste beboer, nekter å flytte. Når en reporter kommer for å lage en reportasje om Knuts valg velger han heller å fortelle myten om fjellet Mammuten og hvordan fjellet ble til, legger han til.

«Mammuten» vil være en kortfilm delt opp i to historier. Den ene delen viser Knuts historie som den siste innbyggeren på Bjørnsund. Den andre delen vil være animasjon og viser myten om det fiksjonelle fjellet Mammuten.

– Nå jobber vi med å få finansiering til å lage den kortfilmen, sier Thomas.

Det er derimot ikke det eneste prosjektet han jobber med for tiden. Han har også et mål om å lage en egen langfilm, og er allerede godt i gang med å få det til. Langfilmen han jobber med skal være en videreutvikling av «Drømmen av Hawaii».

– Den tar for seg sammen problemstilling som i kortfilmen. Vi jobber mye med den nå og er i gang med manusutvikling, sier han.

Hvilke mål og ambisjoner har du som filmskaper?

– Ambisjonene mine med yrket er å være med på å gjøre en forandring eller forbedre samfunnet på et vis. «Drømmen om Hawaii» med plastproblematikken den tar opp er veldig samfunnsaktuell og vil forhåpentligvis være med på å forandre måten vi håndterer plast på. Jeg synes det er veldig viktig å ha en større tanke med verkene mine, avslutter filmskaper Thomas Smoor Isaksen.