– Dette er en artig nyhet fra Grandiosa og passer perfekt nå som det både er morsdag og valentine. Vi fikk inn den nye hjertepizzaen torsdag kveld og begynte å selge den fredag. Og salget går veldig bra så langt, sier Geir Ove Myrvoll Bjørlo, kjøpmann hos Rema 1000 Moa.

Tilfeldig sammentreff

– Det er et helt tilfeldig sammentreff, sier kommunikasjonssjef i Orkla, Kristoffer Barbøl Vikebak når vi spør om hjertepizzaen er en valentins-lansering.

Hvert år i uke åtte har matvareprodusenter februarslipp på nye dagligvarer. Dette er det første store lanseringsvinduet i år og mer en tusen nye dagligvarer kommer i butikk. Hjertepizzaen til Grandiosa er en av nyhetene.

Hjertepizzaen skal være tilgjengelig i alle matbutikker fra uke åtte men noen matbutikker har alt fått pizzaen på plass i frysedisken. Foto: Anne Solveig B. Trandal

– Pizzahjertet har vært et sterkt symbol for Grandiosa siden starten i 1980, så dette er en veldig gøy lansering for oss, sier Barbøl Vikebak.

Han forsikrer at selv om stykkene er hjerteformet, så skal pizzaen gi en ny dimensjon til den velkjente Grandiosa-opplevelsen.

– Nå kan endelig det norske folk sette tennene i et faktisk hjertestykke. Noe jeg håper alle vil like. De produserer faktisk hjertepizza på Stranda i dag, og vi har mye på lager, forsikrer Vikebak når vi snakker med han fredag ettermiddag.

Den nye pizzaen er en «limited edition»-versjonen og vil være i salg til september.

– Vi får se hvor god respons vi får, men planen er at den skal være i salg til september. Selv spiste vi faktisk hjertepizzaen hjemme i går -og den slo godt an i vår familie, avslutter han.

Varemerket

Patentstyret sa først nei da Orkla forsøkte å registrere et Grandiosa-hjerte som varemerke i mai 2017. Men Orkla klaget avgjørelse til Klagenemnda for industrielle rettigheter (KFIR) og i november samme år fikk Orkla medhold og pizzahjertet ble til en registrert immateriell rettighet.

I fjor søkte Orkla Patentstyret om enerett på «Grandiosa gul» – med fargekode «Pantonekode 7408C» i denne varegruppen. Patentstyret sa nei til søknaden, noe Orkla ikke aksepterte og sendte inn nok en klage. Ifølge Nettavisen har Rema 1000 nå sendt inn protest på søknaden.