– Vi har faktisk måttet si fra oss oppdrag fordi vi ikke har nok folk, så vi hadde trengt 6-7 personer til, sier daglig leder John Wikstrøm, som var den som etablerte firmaet 13. oktober for ti år siden.

Han forteller at de tidligere også drev med oppmerking av parkeringsplasser og slikt med termoplast-maling, men denne virksomheten måtte de selge ut fordi de rett og slett ikke hadde kapasitet til å fortsette med det.

– Nei, vi har mer enn nok å gjøre med trafikkdirigering. Det er hektiske dager, sier Wikstrøm.

Ny storkontrakt

Nylig fikk de en ny storkontrakt på dirigering på riksveinettet fra Grodås i sør via Kvivsvegen, Ørsta/Volda, Festøya, Ålesund, Sjøholt, Vestnes, Åndalsnes og opp til fylkesgrensa (med muligheter for utviding til Dombås). Kontrakten var på fem år med opsjon for ytterligere tre år.

– Vi gikk og var litt spente på om vi ville få kontrakten, siden det har kommet inn en ny aktør innen veivedlikehold her i fylket, en som til nå i hovedsak har drevet lenger sør – men vi fikk den, og det var vi selvsagt godt fornøyde med, smiler den daglige lederen.

Jobber i lag

Trafikkdirigentene jobber enten tre eller fire sammen – tre når de jobber uten ledebil og fire når de jobber med.

– Egentlig trengs det bare to uten bil, en i hver ende, men det kom nylig en ny forskrift om at alle som driver med trafikkdirigering må ha pause etter to timer, så da må vi være tre. Dessuten hender det at det skjer noe som gjør at alle tre må trø til på en gang, opplyser Wikstrøm.

Det hender at trafikkdirigenter utsettes for ulykker – også dødsulykker, men på alle ti åra Trafikkservice har holdt på, har de vært forskåna for dette. «Potet» og styremedlem Njål Nesvik, en av de tre som var med å starte firmaet, forteller:

– Vi har aldri hatt en eneste skade på våre ansatte – men det har vært nære på mange ganger! I mars var det for eksempel en bilist som raste forbi sperringa vår så trafikkdirigenten måtte hoppe ut av veien, og kjørte rett inn i Hatlaåstunnelen, der jeg stod ved en lift som gikk opp i taket. Det kunne ha gått riktig gale, men vi fikk stopp ham, sperra ham inne og ringt til politiet. Sjåføren hadde to i promille og var så full at det måtte to politimenn til for å få ham med seg.

Denne støtputebilen – den eneste på hele Sunnmøre – skulle Trafikkservice ønske at de fikk bruke mye mer. Den skal beskytte dem som jobber i trafikken, men ifølge daglig leder Jon Wikstrøm, er det ingen interesse hos oppdragsgiverne for å betale de få ekstra kronene som det koster å bruke støtputebilen. Dermed blir den stort sett bare stående ubrukt, sier han. Foto: Trafikkservice

Mobil-bilister og sure bilister

Bilister som er mer opptatt av mobilen enn veien, er også en stor risiko – og de er det overraskende mange av:

– Det har hendt flere ganger at det bare er så vidt vi har fått stoppa folk som sitter med mobilen i fanget og ikke har fått med seg et eneste skilt, forteller trafikkdirigent Unn-Mari Valde.

Wikstrøm forteller at de ansatte er i alderen fra 19 år og oppover til 68, som er hans egen alder. Det viktigste som skal til for å bli trafikkdirigent, er at man har førerkort klasse B, trives med å jobbe utendørs og behersker norsk godt både muntlig og skriftlig. I tillegg må man ha to kurs: ett i arbeid på og ved vei og ett om trafikkdirigering. Og så trenger man selvsagt tenke klart i stressa situasjoner og takle noen sure – og innimellom direkte truende – bilister.

– Det har faktisk blitt mye færre sure og sinte bilister enn før. Vegvesenet har jo hatt noen kampanjer, og det tror jeg har hjulpet, sier Valde, som har jobba i Trafikkservice i fire år som trafikkdirigent og kontormedarbeider.

– Trivelig og variert

Valde forteller at hun ble trafikkdirigent da alle de ansatte i butikken der hun jobba før, ble oppsagt.

– Etter mange år innendørs i butikk, ønska jeg å gjøre noen helt anna og å få jobbe utendørs. Hverdagen som trafikkdirigent synes jeg er spennende, og man vet aldri helt hva som skjer i løpet av en dag. Det enste man som oftest vet er hvor du skal jobbe den dagen – som kan være hvor som helst fra Fosnavåg til Åndalsnes – og om du skal jobbe dag eller natt. Det er alltid noe kjekt som skjer, enten det er noen lokale som har lyst å prate litt eller – om natta – dyr som kommer så nær deg at de nesten tråkker på tærne dine. Det er en utrolig flott opplevelse, forteller trafikkdirigenten.