– Nylig var det en nabo som skulle få besøk av en kar som kjørte en BMW. Han ble sittende fast på en forhøyning i asfalten, forteller Olav og Dagfrid Kjelstadli.

Undertegna bladfyk var glad for advarselen han fikk om tilstanden på veien, for ellers kunne det nok fort ha blitt noen slag mot understellet på vei opp fra Sjøholt til Geilhaugen der ekteparet bor. Veien er sterkt prega av telehiv, med oppsprukne, langsgående forhøyninger i midten. Å legge seg ut til sida er heller ikke så enkelt, siden veien er så smal.

– Veien er egentlig omkjøringsvei dersom det skjer noe på europaveien, men det er den altfor smal til. Hadde de bygget veien bare en meter bredere så kunne det fungert, sier Olav.

Fra svingen rett øst for Geilhaugen. Foto: Kenneth Kamp
Like nedenfor Geilhaugen. Foto: Kenneth Kamp

Havner ut på marka

Konsekvensene av den smale veien ser de særlig om vinteren, da biler stadig vekk havner i grøfta eller ut på marka i forsøk på å unngå en kollisjon. I påska i fjor telte de hele 13 biler som kjørte utfor veien! Heldigvis ble det ingen personskader og bare mindre materielle skader på bilene, siden de er nødt til å holde lav fart. Ulykkene skjer dessuten helst om vinteren, og da bærer det rett ut i snøen.

– Da de la asfalt, lot de være å lage til veiskulder. Resultatet er at når folk legger seg ut til høyre, så går de rett ut av veien. Vi har en nabo som er pensjonert ingeniør og har drevet med veibygging; han sier at folka i Veivesenet er så høyt utdanna at de ikke vet hva de holder på med, humrer Olav.

Ekteparet anslår at det ikke er mer enn 12 husstander med til sammen rundt 30 fastboende mennesker i Solnørdalen. Det meste av trafikken er folk som skal på tur, pluss litt hyttetrafikk, og det er først og fremst dem som rammes av den dårlige vegen.

– De som bor her, vet hvor veien er dårligst. Dessuten har de firehjulstrekk og høye biler alle sammen, så da klare de seg. Det er størst problem for dem som ikke vet om hvor dårlig veien er og kommer uforberedt, slik som han i den BMW-en. Men vi merker at det har blitt mye mindre trafikk de siste åra; det er nok fordi veien er så dårlig, sier Dagfrid.

Det store ønsket er at fylkeskommunen endelig skal utbedre veien og ikke bare lappe den, slik de pleier å gjøre.

– Det er ikke vits i å legge ny asfalt når fundamentet er så dårlig som her. Det eneste som nytter, er å bygge om hele veien, mener Olav og Dagfrid Kjelstadli.

Slik ser «veiskulderen» ut flere steder langs fylkesveien gjennom Solnørdalen. Foto: Kenneth Kamp

Får (kanskje) en kilometer ny vei

Hos Møre og Romsdal får vi vite at det faktisk er planer for å gjøre i alle fall litt for å bøte på tilstanden på Solnørdalsvegen.

– Det ligger ute et anbud om å lage ny vei på det vi mener er det dårligst stilte strekket, fra litt ovenfor bebyggelsen på Sjøholt og rundt en kilometer oppover i dalen, opplyser Leif-Ove Brandt, som er overingeniør ved veidriftseksjonen i Møre og Romsdal fylke.

Samtidig tar han et forbehold om at politikerne i fylkeskommunen klarer å finne penger til å få jobben gjort. Og som vi vet: Der er er kassa ganske så bunnskrapt:

– Saka skal opp i fylkestinget 22.-23. april, og dersom politikerne mener at fylkeskommunen har råd til det, så kan vi gå i gang med å skrive kontrakt, sier Leif Ove Brandt.

Uavhengig av vedtaket i fylkestinget, så skal det i alle fall lappes og bøtes på fylkesveien gjennom Solnørdalsveien denne våren også:

– Det har vært ekstremt mye telehiv denne vinteren, både i Solnørdalsvegen og andre steder fylket. Vi skal gjøre så godt vi kan for å gjøre veiene farbare, og vi kommer til å tette hull og fylle sprekker så snart vinteren er over. Men akkurat nå er det feil årstid for å gjøre noe, sier avdelingsingeniør Grete Berget i fylkeskommunens veidriftseksjon.

Solnørdalsvegen. Høydeforskjellen mellom midten av veien og bunnen av hjulspora er betydelig. Foto: Kenneth Kamp