Verdien på kontrakten som Vard Group nå har inngått med Prysmian Group er på rundt 230 millioner euro, går det fram av ei pressemelding.

Dette blir det tredje kabelleggingsfartøyet som Vard bygger for Prysmian og skal bli en videreutvikling av de to foregående fartøya. Det første skipet, «Leonardo da Vinci» ble levert i 2021, mens det andre, «Monna Lisa» fortsatt er under bygging.

Fartøyet er designa av Vard Design i Ålesund. Skroget skal bygges ved Vard Shiphyards Romania i Tulcea, mens den endelige utrustninga og ferdigstillelsen skal skje ved et av Vards verft i Norge. Flere datterselskaper skal levere høyteknologisk utstyr og løsninger.

Det nye fartøyet blir spesielt designa for avanserte undervannsoperasjoner og vil bli rundt 185 meter langt og 34 meter bredt. Skipet vil bli utstyrt med avanserte kabelinstallasjonsløsninger, deriblant tre karuseller med en total kapasitet på 19.000 tonn. En pullert på over 180 tonn vil gjøre det mulig for fartøyet å utføre komplekse installasjonsoperasjoner samtidig som inntil fire kabler kan legges og graves ned ved hjelp av en rekke bunnploger, går det videre fram av pressemeldinga.