Lærlingetida hadde Kristian Bjørneseth hos Nord Helikopter, der han nå er ansatt på heltid.

– Utdanninga gir samme kompetanse til å jobbe med både fly og helikopter, men det er helikopter jeg er mest fascinert av, sier Kristian.

Den ferske flysystem-mekanikeren er 28 år og har altså tatt utdanninga i relativt voksen alder. Det er forholdsvis vanlig i bransjen, forteller han. Han er sikker på at det er en fordel å ha noen år på baken når man går inn i et yrke med så mye ansvar og som krever så stor grad av nøyaktighet.

Liker å fikse ting

At Kristian valgte nettopp denne utdanninga, kan han takke noen kamerater for:

– Jeg har et par kompiser som er helikopterpiloter, og jeg fikk selv lyst å jobbe på helikopter. Dessuten liker jeg å fikse ting og gjøre praktiske oppgaver, så da passa flysystem-mekanikerutdanninga godt for meg. I jobben får jeg også være med en god del ut og fly på ulike oppdrag, og det liker jeg veldig godt, forteller han.

Utdanninga

Til grunn for fagbrevet ligger et klassisk yrkesfaglig løp: først ett år på elektro grunnkurs, deretter to år med fly- og flytekniske fag og til slutt to år som lærling. Det første året tok sykkylvingen Kristian i hjemkommunen, men her lokalt finnes det ingen utdanning videre for de som ønsker å bli flysystem-mekanikere. Alternativa er Bodø, Bardufoss, Stavanger og Skedsmo (Lillestrøm kommune), der det er store flymiljø; Kristian valgte Bodø og forteller at han trivdes godt der.

– Arbeidsoppgavene mine som flysystem-mekaniker handler om å gjøre intervallinspeksjoner og fikse det vi kaller for «snag», som er ulike feil og mangler som vi finner og rapporterer inn. For alle feil finnes det manualer som vi må følge og papirer som skal fylles ut og signeres. Og til slutt må en flytekniker se over og godkjenne det, forklarer Kristian.

I full jobb

Som flysystem-mekaniker kan Kristian altså signere på det arbeidet han gjør, men alt må ettersees og godkjennes av en flytekniker, som er den som går god for at flyet eller helikopteret er i orden. For å bli flytekniker kreves det ett år med arbeid som flymekaniker etter at fagbrevet er i havn. I tillegg, sier Kristian, har han et par fag som han må ta opp igjen.

– Jeg har vært veldig fornøyd med tida mi som lærling og med at jeg har fått arbeidskontrakt og full jobb hos Nord Helikopter, sier den ferske flysystem-mekanikeren.

– Positivt for bedrifta

Kristian er den andre flysystem-mekanikeren som har vært lærling hos Nord Helikopter. Det å ha lærling, er positivt for bedrifta, mener Håvard Blindheim, som er lærling-kontakt hos helikopterselskapet:

– For oss handler det å ha lærling delvis om å bidra til å oppfylle vårt eget behov for å få utdanna lokale folk som vil bli boende her, og delvis om å være med å bidra og ta samfunnsansvar. Dessuten er det opplærende for oss, også, fordi vi hele tida blir satt på prøve; vi er nødt til å skjerpe oss og være helt up-to-date på alt vi skal lære bort, sier Blindheim.

Her har Kristian fått fagbrev og blomster. F.v.: faglig leder for Nord Helikopter, Håvard Blindheim; lærling Kristian Bjørneseth; og teknisk sjef for Nord Helikopter, Arnt Roger Forshaug. Foto: privat