«Below Deck» er Bravo TVs desidert største suksess. Realityserien som handler om forholdet mellom rike passasjerer og mannskapet om bord på en luksusyacht i Karibia, starta i 2013 og har gått i ni sesonger. I tillegg har det kommet en røys med spin-off-serier. En av spin-offene, «Adventures», er den første serien som er innspilt i kalde farvann. Det skjedde på Sunnmøre i fjor.

Onsdag slapp Bravo TV en trailer for debutsesongen av «Below Deck: Adventures». Den viser, i tillegg til glimt av intriger og festliv blant rikfolket og mannskapet om bord, flotte bakgrunnsbilder fra Ålesund og Sunnmøre.

I forhåndsomtalen av «Adventures» går det fram at denne serien har en annen type overklassepassasjerer enn hovedserien: De som er med her, skal nemlig være mer interessert i frilufts- og ekstremsportaktiviteter enn i å «sitte på dekk og drikke 20 margaritaer».

Litt overdrivelser hører selvsagt også med: I traileren sies det blant anna at «Hvis du faller over bord i Karibien, blir du bare solbrun, men viss du faller over bord i de kalde, norske fjordene, kan du dø ....»

Lokale tilretteleggere

«Vikingene» som var hyra inn av «Below Deck»-teamet, holdt seg oppdatert. F.v. Einar Skald og Olav the Unlucky, som heter Richard von Løwensprung og Markus Olausen når de ikke har på seg vikingklær. Foto: Iselin Francesca Flem

Gjennom selskapet FilminNorway var Richard von Løvensprung og produsent Joachim Lyng hyra inn for å sjekke ut, legge til rette for og produsere ulike opplevelser («adventures») som de rike passasjerene skulle være med på.

– På forhånd gikk Bravo ut og sa at passasjeren skulle prøve seg på aktiviteter som heliskiing og hundekjøring, så vi måtte fortelle dem at skulle vi gjøre slikt sommertid, måtte vi dra til Svalbard. Så det ble ingen skiaktiviteter, men mye forskjellig anna. Vi dro rundt i hele fylket vårt for å finne kule ting å gjøre. Akkurat hva, kan vi ikke si noe om, men Bravo har selv nevnt huleutforsking i Fjørå og paragliding i Åndalsnes, forteller Richard.

I tillegg til å finne, organisere og produsere aktivitetene, hadde de i oppgave å ordne en del praktiske ting i hverdagen, som å skaffe proviant av høy nok kvalitet for en gjeng passasjerer som var rimelig godt vant.

– Det var et artig oppdrag, men selvfølgelig krevende. I stor grad var vi på jobb hele døgnet i de seks ukene innspillinga varte. Men vi passa på å gi hverandre én fridag i uka, sier han.

Mindre drikking

Ett poeng han trekker fram som skiller den nye spin-off-serien fra den ordinære, er at det er litt mindre alkohol-utskeiing:

– Man kan ikke dra på paragliding med alkohol i kroppen. Men når rikfolk er invitert med på en slik opplevelse, som skal filmes og vises for hele verden, så forventer de jo at det blir en del fest og drikking. Så om alle klarte å holde seg unna alkoholen når de skulle, det får vi vite når serien starter i november …

– God ålesundsreklame

På spørsmål om han tror den første sesongen av «Below Deck: Adventures» blir god reklame for Ålesund, kommer det et klart og tydelig svar fra Richard von Løwensprung:

– Ja! Det kommer til å bli veldig bra reklame, ikke bare for Ålesund, som var hovedhavna i disse ukene, men for hele fylket vårt!

Her til lands kan man blant anna se de ulike «Below Deck»-seriene på TV2 Play, Hayu og Netflix.

Mercury, yachten som ble brukt til innspillinga av «Below Deck: Adventures» Foto: Anne Solveig Berge Trandal

Mercury takket for seg med fyrverkeri da de forlot Ålesundet i september i fjor.