Dattera til Tore Berge, som går på skole i Volda, bruker gjerne ekspressbussen fra Volda til Kristiansund når hun skal hjem til foreldra. På hverdager blir bussen med 14:40-ferga fra Festøy til Solevåg, der den klapper til kai ganske nøyaktig klokka 15. Da har imidlertid lokalbussen mot Langevåg allerede gått – etter ruta kjører den nemlig videre klokka 14:57, og det blir en halvtime å vente på neste buss.

En halvtime å vente midt på lyse dagen er kanskje ikke så ille – i hvert fall ikke med tanke på at man kan søke ly i kiosken der. Men at bussen går bare to-tre minutter før ferga kommer, synes Berge er ganske meningsløst.

– Det må da gå an for bussen å vente de få minuttene, poengterer han.

En time å vente – uten ly

Men verre er tilstanden på søndagskvelden: For et par uker siden kom Tore Berge selv hjemover med ferga som gikk klokka 21:40 fra Festøya. Midtfjords, klokka 21:49, kunne han se Langevåg-bussen kjøre fra fergekaia. Elleve minutter seinere, klokka 22, la ferga til kai, og det var femti minutter å vente på neste buss:

– Så seint på søndagskvelden er ikke kiosken åpen, og man har ingen steder å søke ly for vær og vind. Heldigvis hadde jeg noen som kunne hente meg, for det hadde blitt altfor lenge å stå der og fryse og vente på bussen, sier han oppgitt.

Korrespondanse i flere ender

Da vi legger fram problemstillinga for transportavdelinga i fylkeskommunen, får vi følgende forklaring fra Svein Ivar Aarskog, som er teamleder og fag- og kontraktansvarlig for kollektivtransport hos driftsseksjonen:

– Vi kjent med denne problemstillinga gjennom en lignende reisesak og har vurdert endringer. Utfordringa er at både ekspressbussen som kommer med ferga, og lokalbussen til Langevåg har korrespondanse flere steder.

Han opplyser videre at ekspressbussen mellom Volda og Kristiansund har korrespondanse med fergene både i Volda og i Vestnes, mens lokalbussen har korrespondanse med bybussene fra Moa og med hurtigbåten fra Langevåg.

– Selv om to-tre minutter høres lite ut, er det ikke mulig å gjøre noe med dette uten å bryte korrespondansen på Moa eller endre ruta for hurtigbåten i Langevåg. Det vil gå utover relativt mange reisende, og vi har derfor konkludert med at vi ikke kan gjøre noen endringer her, forklarer Aarskog.

Mulighet for søndagsløsning

Men dette gjelder på hverdagene, og trøsten er at det kan være mulig å få gjort noe med det som Tore Berge oppfatter som det største problemet: den manglende korrespondansen seint på søndagene:

– Vi var faktisk ikke oppmerksom på at dette er et problem på søndagskvelden. Men da går det ikke hurtigbåt fra Langevåg, og dermed er det større mulighet for å få til en endring. Dette er noe vi vil se på, men om vi kan få gjort noe, avhenger av at vi ikke trenger å endre på rutene for bybussene fra Moa, opplyser Svein Ivar Aarskog.