10. desember i år var det 61 år siden Rutebilstasjonen åpna, like vest for den gamle Rutebilcentralen, som hadde åpna i 1932. Stasjonsbygget, inkludert terminalbygget (med Terminalen Byscene) ble tidligere i høst overtatt av Momentium, som fikk kjøpe det av Keiser Wilhelm Kvartalet AS for ei krone.

I forbindelse med Rutebilstasjonens «bursdag» ble Momentium-gründer Lars Berg Giskeødegård interessert i å finne ut mer om historia til bygget og tok kontakt med sivilarkitekt Kjell Oscar Pettersen hos Sandbakk & Pettersen arkitekter, som hadde hjulpet til med å gjøre Terminalen-lokala bedre egna for konserter, blant anna ved å heve taket. Tidlig på 80-tallet hadde han også tegna noe om første etasje, blant anna for å legge bedre til rette for rullestolbrukere.

Kafeen Ungdomsheimen lå i øverste etasje. (Reklamefoto for Vårt Land, 1962) Foto: Alv Dale (arkiv: Fylkesfotoarkivet)

Sandefjordsarkitekt

Da Pettersen begynte å grave i historia til Rutebilstasjonen, ble han ganske overraska:

– Jeg var sikker på at det var ålesundsarkitekten Dagfinn Gjerde som stod bak Rutebilstasjonen, siden stilen minner om flere andre av bygga hans. Så viste det seg at det var en sandefjording ved navn Erik Fastvold, født i 1924, som tegna en rekke rutebilstasjoner og andre samferdselsbygg rundt om i landet, forteller Pettersen.

– Han tegna blant anna gamle Drammen Rutebilstasjon og det opprinnelige bygget for det som i dag er Statens vegvesen i Steinkjer. Mye tyder på at Fastvold var kapasitet når det gjaldt slike samferdselsbygg, fortsetter han.

Kafé og hotell

På tegningene så han også at det var tegna inn en kafé i øverste etasje, pluss en rekke små rom med bad og toalett, som tyder på det var tiltenkt en hotellfunksjon. Kafeen, kalt Ungdomsheimen, var i drift til ut på 1970-tallet en gang, men om det noen gang var hotelldrift på Rutebilstasjonen, har ikke Pettersen funnet ut av.

Pettersen forteller videre at en stor del av den gamle ekspedisjonen – der man leverte inn pakker som skulle sendes med vareruter til Skodje eller Stordal eller andre steder ute i periferien – i dag er backstage-område for artistene på Terminalen.

Oppbevaringsbokser i ventehallen. (Reklamefoto for Adresseavisa, 1963) Foto: Alv Dale (arkiv: Fylkesfotoarkivet)

Tidstypisk

Byggestilen betegner Pettersen som tidstypisk: enkel og nøktern uten spesielle detaljer.

– Om bygget er noe å samle på, kan man diskutere. Det er i alle fall slik at det representerer en epoke som stadig flere ønsker å ta vare på. Men det første man må gjøre dersom man vil bevare bygget, er å undersøke den tekniske kvaliteten, sier Kjell Oscar Pettersen.

Rutebilstasjon i soloppgang. (Foto fra oktober 2009.) Foto: Kenneth Kamp