Næringslivsdugnaden arrangeres av B2B Arena for åttende gang på rad på vegne av Ålesund kommune til inntekt for TV-aksjonen NRK. Dugnaden går ut på at personer fra organisasjons- og næringsliv samles for å ringe lokale bedrifter og oppfordrer til å støtte TV-aksjonen ved å gi et bidrag.

– Disse ringedugnadene har blitt næringslivets bøsser. Når man ser hvor stor givergleden faktisk er skjønner man hvor viktige disse dugnadene har blitt, sier primusmotor og daglig leder i B2B ARENA, Frank Victor Valderhaugstrand.

– Det har for lengst blitt en tradisjon for oss å arrangere næringslivsdugnaden. På disse dagene får man virkelig følelsen av at man kan flytte fjell, for det kommer inn så mye penger. Når man da regner det om til hvor mange man hjelper, så er det helt fantastisk og føles kjempebra, legger han til.

Anja Solevågseide, daglig leder for PIR Cowork, og Frank Victor Valderhaugstrand, primusmotor og daglig leder for B2B Arena Foto: Pressefoto

Skal slå Molde

I år var det 25 personer som hadde tatt seg tid til å være med på ringedugnaden som ble holdt på Pir-bygget i Ålesund. Taktikken for å få de lokale bedriftene til å bidra med penger til TV-aksjonen er enkel ifølge Valderhaugstrand.

– Budskapet jeg har gitt dem er å gjøre det enkelt og personlig. Det skal være en lokal og nær dialog, som skal sørge for bidrag til et stort og viktig formål, forteller han.

– Har dere satt et mål for hvor mye dere håper å få inn?

– Vi pleier å bikke 300 000 kroner, men nå hørte jeg at de nådde 378 000 kroner i Molde. Dermed blir det et automatisk mål å slå dem, ler Frank Victor Valderhaugstrand.