– Det er et stolt øyeblikk og viser at eierne våre er seriøse når det gjelder miljøsatsing, sier logistikksjef Gunnhild Sandnes og transportsjef Kristin Holsvik.

Fra før av har selskapet 18 transportenheter: fire semitrailere, 11 vogntog og tre single biler. Den nye lastebilen blir derimot det aller første elektriske kjøretøyet til H. I. Giørtz, og planen er at den skal hovedsakelig brukes til kjøring i Ålesund sentrum.

– El-lastebilen lager mindre støy, det blir mye mindre tomgangskjøring og ingen utslipp. Det er bra for miljøet og for bybildet, forteller Sandnes og Holsvik.

Slik ser H. I. Giørtz sin første el-lastebil ut. Foto: H. I. Giørtz

Miljøpolitikk

Videre opplyser de at H. I. Giørtz har en klar strategi om å jobbe mye for miljøet og for en god miljøpolitikk. Blant anna har det blitt gjennomført et miljøprogram opp mot FN sine bærekraftsmål.

– Vi ønsker å ha en så god og effektiv logistikk som mulig, og prøver å være ressurseffektive og ta hensyn til miljøet, sier de.

Fire nye biler

Den nye el-lastebilen er allerede tatt i bruk i forbindelse med varelevering i Ålesund sentrum. Selv om H. I. Giørtz har nådd en milepæl med sitt første elektriske leveringskjøretøy, betyr det ikke at selskapet stopper der. Sandnes og Holsvik kan nemlig informere at det blir en enda større satsing mot el-lastebiler fremover, og at det allerede har blitt bestilt fire biler til, som de håper skal bli levert i løpet av det neste året.

– Vi satser på at vi får to nye el-biler til høsten og ytterligere to til tidlig i 2024. Vi er en stor og synlig bedrift i distriktet, så at vi kan vise at vi satser på miljøet er veldig bra, avslutter Gunnhild Sandnes og Kristin Holsvik.