Foto: Tarjei Omenås

Riktignok er han, etter å ha blitt presset på det, villig til å innrømme at det finnes noen helt sentrale og kritiske læringspunkt fra sesongen 2022.

– Det er mulig at du har et poeng i at vi kunne gjort ting litt annerledes da vi solgte Sigurd og Isak i sommer. Vi solgte de to viktigste offensive bidragsyterne samtidig, noe som naturlig nok svekket oss mye. For fremtiden bør vi ikke sette oss i en slik situasjon, innrømmer Stokke. Men at salget og timingen var helt riktig slik situasjonen var, er klubbdirektøren klokkeklar på:

– Salget av disse to handler nettopp om det vi skal være gode på. Vi skal selge egenutviklede spillere og spillere som har vært her og tatt steg, når de riktige tilbudene kommer. Og det gjorde de i dette tilfellet. Avtalene var riktig for både spillerne og klubben, sier han. Han minner samtidig om at økonomisk er disse to salgene helt der oppe man var da John Arne Riise i sin tid ble solgt til Monaco.

Manglende entusiasme

I en sesong der eliteseriearenaene ifølge Stokke har hatt en økning i besøket på 7 prosent, er det mange som mener at det til tider har vært svært glissent på stadion og at dette skyldes at AaFK mangler publikumsappell og er kjedelige å se på.

– Selvsagt skulle vi ønske at flere seter var fylt opp-oftere. Men vi solgte tross alt ut stadion en gang i år: mot Molde 16. mai. Målet vårt må jo være å gjøre det flere ganger neste sesong, svarer Stokke.

Samtidig kan han fortelle at det kun er syv eliteserieklubber som har et bedre publikumsgjennomsnitt enn AaFK i 2022-sesongen, hvor snittet på Color Line stadion var på 5.478. Og han blir rett og slett litt grinete når han blir konfrontert med måten de teller på:

– Det finnes bare en riktig måte å telle på: antall solgte billetter pr. kamp, svarer han. Og når det gjelder påstanden om at laget spiller kjedelig fotball, er Stokke også svært tydelig:

– Jeg tenker at hele klubben helt sikkert skulle ønske at vi kunne spille som Brasil. Også trenerteamet vårt. Men det handler om å være realistisk og om å lage kampplaner som hver gang skaper best mulig forutsetninger for å vinne fotballkamper. Så er det vel også slik at noen ganger går ting kanskje ikke helt etter planen. Sånn er det bare, svarer han.

En svært lys fremtid

I tre av de siste fem sesongene har AaFK spilt i OBOS-ligaen, så Stokke mener det er helt reelt å betegne klubben som et nyopprykket eliteserielag.

– Når vi i tillegg tar med hvordan det gikk sist vi var oppe, synes jeg det blir enda mer relevant. Det å havne på niendeplass må kunne sies å være svært så godkjent, sier han.

Neste år er Eliteserien tilbake på TV2, etter at «Norsk toppfotball» for en del år siden valgte å gi rettighetene til Discovery.

– Jeg er ikke i tvil om at dette vil bidra til en generell økt i interessen rundt norsk fotball og at også vi vil nyte godt av dette, hevder Stokke.

Hele klubben

Når klubbdirektøren snakker om at AaFK er på et svært bra sted akkurat nå, sier han det med klubbens hele 108 år lange historie som perspektiv. Han snakker om hele Aalesunds Fotballklubb, der A-laget er flaggskipet. Likevel handler dette om langt flere og om noe større enn de til enhver tid 11 utvalgte.

– A-laget vårt er selvsagt viktig, og der vi er nå handler det meste om å ta nye steg framover, sier han, og nekter samtidig å se på et nytt nedrykk som et alternativ.

– Til det er fundamentet i klubben altfor solid, fastslår han kategorisk. Og påpeker at dette handler om at mange mennesker over tid har bygget et strekt fundament og en tydelig kultur i klubben.

En bra plass for unge lovende

– I år rykket andrelaget vårt opp til Post Nor-ligaen. Det innebærer at våre andrelagsspillere neste år vil møte blant annet Grorud, et lag vi møtte i OBOS-ligaen i 2021-sessongen. Dette betyr at våre unge spillere på andrelaget en gang i uka får matching på et enda høyere nivå, noe som igjen kan føre til at gapet opp til A-lagsspill kan bli kortere, forklarer han. Ifølge Stokke er det bare tre andre eliteserieklubber som kan skilte med det samme: Vålerenga, Odd og Strømsgodset.

Gror godt nedenfra

Også når det gjelder egenrekruttering mener Stokke at klubben har tatt store steg de siste årene:

– Akademiet vårt har nylig gått fra to til tre stjerner, i en klassifisering som går til fem. Vi har fem spillere på aldersbestemte landslag, i tillegg til Sten [Grytebust] på A-landslaget, forteller han stolt.

Aalesunds Fotballklubb

– Mitt store og hårete mål er at vi skal være nettopp dette: et lag alle som bor i Ålesund skal føle et eierskap til og være stolte av, sier han.

Men for å lykkes sportslig vet han godt at økonomi er helt sentralt i toppfotballen. Derfor har AaFK en ambisjon om å øke inntektene fra samarbeidsavtaler med ti prosent til neste år.

– Det er nok slik at penger betyr svært mye i dagens fotball. Et regnestykke som ofte blir brukt, er at resultater skapes av 70 prosent penger, 20 prosent kompetanse og 10 prosent flaks/uflaks. Da må vi bare være litt flinkere og sørge for å posisjonere oss slik at vi har oftere flaks enn uflaks. Og jeg har troa, avslutter klubbdirektør, Ronny Stokke.