Da Quality Hotel Waterfront stod ferdig i 2012, etter tre års byggetid, hadde det 196 rom. Hotellet og resten av det som kalles Waterfront-kvartalet er eid av Wenaas Eftf. AS, mens leietakere for hotellet hele tida har vært Nordic Choice Hotels. Det er tre etasjer som tidligere ble brukt som kontorlokaler som nå blir bygget om til hotellrom, opplyser Nils Eirik Wenaas i Wenaas Eftf.

Siden to av de opprinnelige romma har blitt slått sammen til ett, vil hotellet ha til sammen 248 rom når de nye romma er ferdige. Det gjør Quality Hotel Waterfront til det nest største hotellet – målt i antall rom – mellom Bergen og Trondheim. Bare Scandic-hotellet i Førde, som har ett (!) rom mer, er større.

Det er Peab K. Nordang som har fått oppdraget med å bygge de nye hotellromma; det er samme selskap som hadde totalentreprisen da hotellet ble bygget.

Foto: Tony Hall

Kraftig vekst i belegget

Hotelldirektør Aina Aalen Bjerkvik gleder seg til å kunne åpne de nye hotellromma i juli, og hun er ikke i tvil om at det blir bruk for dem.

– Etterspørselen etter hotellrom har steget kraftig etter pandemien, både i privat- og bedriftsmarkedet, til tross for at også prisene har steget mye. I 2019, altså siste året før pandemien, hadde vi et belegg på rundt 55 prosent, mens vi i år ligger an til å nå 65 prosent. Juni er alltid den aller travleste måneden, for da er turistsesongen i gang for fullt, samtidig som det fortsatt holdes mange konferanser. Vi har allerede flere datoer i juni der det er fullstendig fullstappa, sier Bjerkvik.

Hotelldirektør Aina Aalen Bjerkvik kan fortelle at etterspørselen etter hotellrom nærmest har gått i taket etter pandemien – til tross for en relativt kraftig prisøkning. Belegget i år ligger an til å bli betydelig høyere enn i åra før pandemien, opplyser hun. Foto: Kenneth Kamp

Flere typer rom

De nye romma blir en blanding av flere ulike typer rom, inkludert såkalte long stay-rom med egen kjøkkenkrok, rom som kan slås sammen og familierom. Romma er jevnt over større enn de gamle romma, og de får også stor takhøyde.

Skal bli Strawberry

Før åpninga av de nye romma skal for øvrig hele Petter Stordalens Nordic Choice-kjede gjennom en merkevareendring til «Strawberry». Dette skjer fra og med 22. mai og kommer på sikt også til å merkes i uttrykket på Quality Hotel Waterfront:

– Petter Stordalen starta karrieren sin som jordbærselger, og navnet «Strawberry» henspiller på hans «jordbærfilosofi»: «Du må selge de jordbæra du har!», forklarer hotelldirektør Bjerkvik.

Long stay-romma får kjøkkenkrok og pult. Foto: Kenneth Kamp
Baderomma er levert som ferdiginnreda kabiner. Alt innafor gipsplatene er altså montert som en fiks ferdig enhet. Foto: Kenneth Kamp