Konseptet er en boot camp for innovasjon, der totalt 30 studenter - 10 fra hvert av campusene i Ålesund, Gjøvik og Trondheim - skal konkurrere om å finne den beste på en gitt case fra næringslivet. Dette er et pilotprosjekt som på initiativ fra NTNU skal gjennomføres for første gang 4. - 7. oktober.

– Universitetet ønsker å satse mer på innovasjon og det å tenke kreativt. I tillegg vil vi at studentene skal lære å jobbe på tvers og i team, gjerne med utgangspunkt i reelle problemstillinger fra næringslivet og industrien. Så det er bakgrunnen for at vi setter i gang med dette, forteller innovasjonsleder ved NTNU i Ålesund, Anne Seth.

Drevet av studentorganisasjon

Universitetet jobbet med å utvikle ideen i løpet av fjoråret, før studentorganisasjonen START begynte å jobbe med prosjektet for alvor i april og gjennom sommeren. START har tidligere prøvd seg på et mindre og lignende opplegg, men dette blir første gangen det er satt sammen på denne måten. Det er nemlig ikke bare selve caseløsningskonkurransen som er en del av boot campen. Studentene som er med får også tilegne seg kunnskap om næringslivet gjennom et miniseminar fra folk i Vard og Seaonics, samt bedrifts- og verftsbesøk hos bedriftene.

– Det er de som kommer med utfordringene til studentene under innovasjonscampen, og blir mentorer underveis. Det er ikke bare at vi får besøke dem, men studentene får muligheten til å jobbe tett med representanter fra bedriftene gjennom hele campen, opplyser forsker ved institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU, Irina-Emily Hansen.

Oskar Bjørnæs, Ole Einar Olsen Rognes og Håkon Dammann Ellingsen, har jobbet med pilotprosjektet siden april. Foto: Kristian Moe

Knytter næringslivet og akademia sammen

Temaet for den første bootcampen for innovasjon ved NTNU er offshore-vind. Prosjektleder Ole Einar Olsen Rognes, forteller at det er veldig spennende å jobbe med et slikt prosjekt, og at det har blitt en del prøving og feiling underveis. Nå har START imidlertid lagt en plan og fulgt den til punkt og prikke.

– Jeg føler at vi har god kontroll. Det har vært en læringsprosess med en bratt læringskurve, men jeg tror vi er fornøyde med slik det har blitt, sier Olsen Rognes.

Prosjektlederen har også målsetningen klar.

– Mitt personlige mål har vært å gjøre dette til det råeste og kuleste prosjektet i START. Men det overordnede målet er å knytte studenter til næringslivet, og for NTNU å knytte campusene sammen, forklarer han.

Ole Einar Olsen Rognes og Anne Seth oppfordrer studentene til å sende inn søknader til den kommende bootcampen for innovasjon. Foto: Kristian Moe

Tverrfaglige lag

Det blir altså 30 studenter som plukkes ut til å være med på bootcampen. For å være med må man melde seg på ved å oppgi navn, hva man studerer, hvilket år man er på og erfaring og motivasjon. Deretter blir 30 studenter plukket ut basert på hvem arrangøren tror er best egnet, samt hva søkerne har skrevet under motivasjon og erfaringer i søknadsskjemaet. Når de 30 utvalgte er bestemt, blir de delt inn i 10 lag med tre personer på hvert lag, som skal konkurrere i caseløsningskonkurransen.

– Vi kommer til å prøve å sette sammen gode, tverrfaglige lag som kan fungere godt sammen og som kan komme med gode caseløsningsforslag. Det hele ender med et arrangement der lagene presenterer sine løsninger for en jury, som kårer en 1., 2. og 3.-plass. Lagene blir satt sammen ut ifra studier og campus, forteller Ole Einar Olsen Rognes.

Og opplyser videre at det er fine premier i vente for lagene som skulle ende opp med å kapre pallplassene.

– Førstepremien er en helikoptertur over Sunnmørsalpene, mens andrepremien er en iPad til hvert av lagmedlemmene. Premien for 3.-plassen er foreløpig hemmelig, men det er skikkelige greier, lokker han.

– Det er bare å melde seg på, oppfordrer Ole Einar Olsen Rognes til slutt.