– Det var ingen dramatikk i det. Det handlet bare om at jeg rett og slett kjente at jeg måtte gjøre noe annet og få nye utfordringer. Jeg hadde egentlig ikke noe nytt å gå til, men utover sommeren begynte ting å komme på plass, innleder hun intervjuet med oss.

Fulgte magefølelsen

En morgen i juli falt brikkene på plass. Magefølelsen til Gro Linn sa at hun måtte starte sitt eget reisebyrå, og i oktober var Nordfolk Travel i gang.

– Den morgenen i juli våknet jeg og visste at dette var noe jeg måtte gjøre. Jeg hadde så mye surrende rundt i hodet at jeg måtte få skrevet det ned på papir som en forretningsmodell. Da jeg hadde skrevet forretningsplanen tenkte jeg at nå gutser jeg på og satser, forteller gründeren av Nordfolk Travel, Gro Linn Gamst.

Hvordan var det å forlate alt det trygge i 62 Nord og gå til det usikre med å starte for seg selv?

– Det var kjempeskummelt. Jeg trivdes veldig godt i 62 Nord med fantastiske eiere og kollegaer. Det var en trygghet der, som jeg valgte å forlate. Samtidig følte jeg en trygghet på at det kom til å gå bra. Avgjørelsen jeg tok var veldig styrt av magefølelsen. Jeg hadde veldig troen på ideen min, selv om jeg var litt redd og tenkte konsekvenser dersom jeg ikke fikk en eneste forespørsel, meddeler hun.

Det øverste sjiktet

Gro Linn opplyser at Nordfolk Travel skal være en DMC (destination management company) for Norge – et reisebyrå som er ekspert på et område eller et land, og som skreddersyr tur og opplevelsene slik at alt er tilpasset for kundene. Hun forteller samtidig at målgruppen til reisebyrået er folk som tilhører det øvre sjiktet, eller såkalt «high end».

– Jeg jobber med en «business to business»-struktur og kundene mine er fra det øvre sjiktet. Det er alt fra turoperatører, agenter og lignende. Og markedene mine er hovedsakelig USA, Europa/Storbritannia og til dels Emiratene, sier hun.

Hvorfor valgte du akkurat denne målgruppen?

– Det er ikke så mange reisebyråer som har dette som målgruppe, og det gjør at tilbudet mitt er ganske nytt og unikt. I tillegg er det ikke så marginalt. Det ligger et enormt potensiale her og markedet er sinnsykt, forklarer Gro Linn Gamst.

Siden oktober har forespørslene tikket inn jevnt og trutt, og Gro Linn har vært en travel dame, spesielt de siste ukene. Foto: Kristian Moe

Over all forventning

Oppstarten for fem måneder siden ble gjort mulig takket være mannen til Gro Linn, som bidro med en liten startkapital. Det gjorde at hun kunne reise litt rundt og bli kjent med de første leverandørene, som hun mener var utrolig viktig i begynnelsen. Siden oktober har forespørslene tikket inn jevnt og trutt, og Gro Linn har vært en travel dame, spesielt de siste ukene.

– Det har gått utrolig bra så langt og egentlig over all forventning. Da jeg startet hadde jeg ikke budsjettert med noen inntekter fra oktober, men jeg må nok revidere dét budsjettet, ler hun.

– I tillegg har jeg fått med meg ei på laget som bistår meg og som har vært helt fantastisk som ekstrahjelp. Jeg hadde aldri klart de siste ukene uten hjelp fra henne, legger Gro Linn til.

Vil ekspandere

Den gode starten for Nordfolk Travel har gjort at Gro Linn allerede planlegger å ansette to nye i løpet av våren, og har vært innom tanken på å ekspandere. Likevel tar ikke gründeren av helt enda, og er klar på at fokuset er rettet mot å bygge stein for stein.

– Jeg gleder meg til å bygge Nordfold Travel, og jeg vil jo ekspandere etter hvert. Men jeg tenker ikke at dette skal bli et svært konsern. Drømmen er å få 6–8 dyktige og rå ansatte, som har lyst til å løfte Norge sammen med gode partnere, sier hun.

– Som sagt har det gått veldig bra hittil, og vi blir nok tre stykker her etter hvert. Jeg har hvert fall fått en skikkelig boost og selvtillit av å bygge et eget selskap. Jeg vokser veldig på det og er ekstra gira. Hittil har tilbakemeldingene vært utelukkende positive, og det er veldig gøy, avslutter Gro Linn Gamst med et smil.