– Jeg har alltid drømt om å reise på turné med en artist i Norge, det har stått på bucketlisten min lenge. Men at jeg skulle få lov å være med Norges største artister på europaturné, det hadde jeg ikke sett for meg, sier en veldig glad Viktor Mauren.

«The Most Beautiful Show in the World Right Now» til Europa

Etter å ha stått bak ti kritikerroste og utsolgte konserter i Oslo Spektrum i august i fjor, annonserte Karpe i oktober 2022 at de skulle på europaturné. De var klare til å ta «The Most Beautiful Show in the World Right Now» ut i verden, og de skulle ha med seg den populære dansegruppa Quick Style. Turnélisten besto av hele 20 europeiske byer og startet i Milano 26. april; andre stopp på turneen var Lausanne i Sveits.

Viktor Mauren utenfor konsertlokalet «les Docks» i Lausanne i Sveits. Foto: Anne Solveig B. Trandal

Da vi traff Viktor, var han og resten av kamerateamet utenfor konsertlokalet i Lausanne. De filmet, tok bilder og snakket med fans som sto i kø før konserten startet. Praten gikk både på engelsk og norsk. Selv om det nok var flest nordmenn som hadde tatt turen, var det også en del lokale og noen fra andre land som skulle på konserten. Vi fikk en kjapp prat med Viktor før dørene åpnet, og det var en tydelig energisk og glad fotograf, som var klar for andre konsert på turnélisten.

– Det er litt surrealistisk å være her. Det å få være en del av denne gjengen og å få denne opplevelsen, er stort for meg, sa han før han måtte springe videre da dørene åpnet.

Viktor filmer køen i Lausanne. Foto: Anne Solveig B. Trandal

Neste gang vi snakket med Viktor var de over halvveis i turneen, og det var bare timer før konserten startet i Frankfurt i Tyskland. På spørsmål om hvordan det gikk, svarte han følgende:

– Det går veldig fint. Men jeg gleder meg veldig til å komme hjem i morgen og få litt fri. Vi skal være hjemme i to-tre dager, så det blir digg, sier han.

Skal du tilbake til Ålesund for å feire 17. mai, kanskje?

– Nei, det blir nok å feire i Oslo. Jeg har litt jobb å gjøre på kontoret her før vi reiser igjen. Kameraene vi bruker, er ment for kinoproduksjon, noe som gjør at kvaliteten blir veldig bra, men filene tar mye plass. Så jeg må føre over litt filer og ta noen backup. Jeg skriver bachelor også nå, så det har blitt noen skippertak de dagene det har vært litt rom for det. Men jeg fikk heldigvis gjort mesteparten før jeg reiste, fortalte han.

Hvordan det startet

Sist vi laget sak om Viktor, hadde han bidratt på «Omar Sheriff»-prosjektet til Karpe. Imellom da og nå fikk han tilbud om å være med å jobbe på de ti konsertene Karpe skulle ha i Oslo Spektrum. Først ble han spurt om å være med å filme i Spektrum, men også om å lage videoer som skulle vises på skjermene før show.

– Jeg laget fire «reklamevideoer» for «The Mother ltd», som ble vist på storskjermer i spektrum i forkant av konsertene. Dette var første gang jeg fikk lage noe eget for dem, og de ble veldig fornøyde med det. De har kjøpt inn svært mye kamerautstyr selv på grunn av Spektrum, for å ha mulighet til å bruke det når de vil og å kunne dokumentere og lage ting selv på et høyt nivå. Etter «Omar Sheriff» trengte de en til som kunne være operatør på dette og da ble jeg spurt om å være med, forteller han.

Den første jobben Viktor hadde etter offisielt å ha begynt å jobbe for Karpe, var Spellemann 2022. Den gikk av stabelen 15. april i år i H3 Arena på Fornebu. Chirag og Magdi vant hele 6 priser i kategoriene «Årets pop», «Årets låtskriver», «Årets tekstforfatter», «Årets låt» og «Årets utgivelse». Til slutt tok de like godt prisen for «Årets Spellemann», som de også vant i 2010. I tillegg vant produsentene Aksel «Axxe» Carlson og Thomas Meyer Kongshavn «Årets produsent» for «Omar Sheriff».

– Det var en utrolig kveld å få være med på.

Viktor
Chirag Rashmikant Patel i Barcelona. Foto: Anne Solveig B. Trandal
Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid i Lausanne. Foto: Anne Solveig B.Trandal

Hvordan er det å få jobbe med Chirag og Magdi og å få oppleve deres kreative verden?

– Når jeg har jobbet med andre artister eller regissører tidligere, og de har sagt at vi må tenke utenfor boksen, så har jeg alltid følt at vi har klart å komme utenfor.

Men når jeg får være med i den kreative prosessen hos de gutta her, så vet jeg at jeg aldri før har tenkt utenfor boksen egentlig.

Viktor

– Jeg har fått et helt nytt perspektiv på hvordan jeg burde jobbe med kreative prosesser og utvikling av ideer. Det var noe av det første jeg la merke til, den kreative prosessen og måten de jobber på, den er helt unik fra alt annet jeg har jobbet med tidligere. Det er veldig mye rom for innspill. og alt er mulig. De er veldig flinke til å diskutere og jobbe fra forskjellige perspektiver og tenker veldig godt gjennom hvordan ting vil bli tolket og tatt imot. Samtidig som de ikke nødvendigvis lar produktet defineres av dette. Dette har igjen vært veldig inspirerende for meg, forteller Viktor.

Buss gjennom Europa

Hva har vært det gøyeste med å være på turné?

– Det gøyeste har vært muligheten til å få være med. Men hvis jeg skal velge ut noe på turen, så er det at man er en del av gjengen. Bare gjengen i seg selv er ekstremt gøy å være med. Men også det å få lov å gjøre det man liker, er det beste, forteller han.

Tre turnébusser og en semitrailer kjører Karpe og crewet, totalt rundt 50 personer, gjennom de europeiske byene. Vi spurte Viktor hvordan det er å bo i en buss rundt om i Europa.

– Det har gått fint. Vi har egentlig ikke lov å ha med oss mer enn ett kolli i bussen, men vi i kamerateamet får heldigvis lov å ha med oss litt mer. Det går jo ut over andre i bussen at vi har litt mer ting og tang, så vi har fått okkupere en lounge oppe i en av bussene, sier Viktor.

Karpe sitt kamerateam består av tre personer: Michael Ray Vera Cruz Angeles (Akam1k3), Agri Soltanpanah og Viktor.

– Det er Mike som tar bilder, og jeg er på dokumentering med «kinokameraene» vi bruker. Agri er på mobil og har et mindre, mer fleksibelt kamera. Det er Agri som lager det meste til sosiale medier. Vi i kamerateamet er jo våken mye. Når en konsert er ferdig, må vi gjøre backup av filer og kanskje klippe litt. Det blir også vedlikehold med vasking av linse, lading og slike typer ting. Så er det opp igjen på morgenen for å filme rigging og kø osv. Så dagene går stort sett i ett, forteller han.

Wayne Rooney på scenen

Ut ifra Instagram-kontoen din så ser det ut som du var på scenen og danset under en av konsertene. Kan du fortelle mer om det?

–Ehh… jeg danset ikke, men de dro meg opp på scenen både i Paris og London. Det har jo vært en greie at jeg ligner på Wayne Rooney så i London dro de meg opp på scenen og sa «her er Wayne Rooney, kameramannen vår». Det var veldig gøy, sier han.

Vi fikk en oppdatering fra Viktor nå på søndag, da var de i Praha og skulle ha konsert der samme dagen. Da kunne han fortelle følgende:

– Sist vi snakket, spurte du om jeg hadde blitt dratt opp på scenen for å danse, og da sa jeg at jeg ikke hadde det. Men samme dag dro de meg opp på scenen i Frankfurt. Jeg kan jo ikke danse, så da ble det et lite hallingdans-triks, om jeg kan kalle det, istedenfor, forteller han.

Er det noen av konsertene som skiller seg ut?

– Ja, London var ekstremt bra! Det var som Spektrum stappet inn i en intimkonsert, stemningen sto i taket. Det ble stor kontrast fra konserten to dager før, som var i Glasgow i Skottland. Der spilte Karpe i en kirke, og det ble en veldig spesiell og fin konsert med et publikumstall på rundt 600 – en av de minste konsertene på turneen. Så det var veldig gøy å gå fra den til London, forteller han.

Trommisen til Karpe, Frode Eggum Have og Viktor. Foto: Michael Ray Vera Cruz Angeles/akam1k3

Er det mest nordmenn som reiser på konsertene?

– Det har variert veldig ut ifra hvor vi har vært. For eksempel i Milano var det to lokale som sto fremst i køa, og de hadde stått i kø i 5-6 timer. Her intervjuet vi også en som kom fra Australia som uttalte: «I am Australia's number one Karpe-fan.» Så vi har intervjuet mange som ikke er norske også, forteller han videre.

Chirag på scena under lydsjekk og Viktor filmer i bakgrunnen. Foto: Michael Ray Vera Cruz Angeles/akam1k3

Andre prosjekt

Viktor har også jobbet på andre prosjekter siste tiden, blant annet Oda Felicia sitt «The Huntington Chorea Project» som er et audiovisuelt kunstprosjekt. Oda Felicia Bardal Sigstad Abdelmaguid, som er gift med Magdi, er musiker, låtskriver og komponist fra Biri i Innlandet, og dette er hennes første utgivelse. Hun vokste opp i en familie hardt rammet av den sjeldne og brutale sykdommen Huntingtons chorea, som er svært arvelig, og det finnes ingen kur mot den. Viktor, som altså har bidratt på dette prosjektet, forteller følgende:

– Det er Oda, Magdi og jeg som har laget det visuelle på dette prosjektet. Det er jeg som har satt sammen alle bildene i feeden på Instagram, slik at alt blir ett sammenhengende bilde. Jeg har også filmet noen av musikkvideoene, men de videoene som er laget i 3D, er det et annet produksjons-team som har laget. Det har vært et veldig gøy og givende prosjekt å få være med på. Oda har jo jobbet veldig lenge med å skrive tekster, så dette er bare litt av det som er laget.

Det å samle alt og få det til å passe inn i hennes verden, har vært veldig spennende.

Viktor

Jeg og Magdi har hatt mange ideer på det visuelle som kanskje ikke har føltes rett for Oda, men vi har alltid kommet oss rundt det eller fått guiding til der vi skal være, enten i look eller følelse på alt. Vi er veldig fornøyde med prosjektet så langt, og dette er jo bare begynnelsen, forteller han.

Fra venstre: Agri, Bilal fra Quick Style, Mike og Viktor utenfor konsertlokalet i Barcelona. Foto: Anne Solveig B. Trandal Foto: Anne Solveig Berge Trandal

Full sirkel

Viktor skal jobbe med Karpe i hvert fall fram til september og etter europaturneen er det festivalsesongen med Karpe som står for tur. Karpe spiller på totalt åtte festivaler rundt om i Norge og i tillegg kommer Roskilde i Danmark og Couleur Café Festival i Brussel. En av festivalene er Jugendfest, som Karpe skal headline. Jugend valgte faktisk å bytte dag fra lørdag til torsdag for at Karpe skulle ha muligheten til å spille.

– Det blir ordentlig gøy å komme hjem til Jugendfest. Det var jo hos Momentium alt startet. Jeg har tatt bilder på Terminalen siden jeg var 16 år, altså lenge før jeg var gammel nok til å komme inn der. Og da jeg ble gammel nok, dro jeg aldri på konsert uten kamera. Jeg føler meg litt yrkesskadet, for jeg koser meg ikke på konsert uten kamera. Du ser jo alltid et bilde man kunne tatt, forteller han.

I 2019 vant Viktor årets konsertbilde med et bilde av Karpe fra Terminalen, noe som gjorde at han fikk kontakt med Mike og fikk et lite springbrett til å prøve seg hos hans produksjonsselskap da han flyttet til Oslo for å studere.

– Nå kommer jeg tilbake til der jeg startet – og denne gangen med Karpe – og det gleder jeg meg veldig til, avslutter Viktor.