For tre år siden testa NAF og Motor mer enn 20 ulike, ny elbiler i det som skal ha vært verdens største elbiltest. I en pressemelding anbefaler de bruktbilkjøpere å ta en titt på denne testen.

– Vi testa disse bilene både om sommeren og vinteren. Særlig rekkeviddetapet vinterstid er viktig informasjon til dem som er ute etter en brukt elbil i dag, sier Sødal. – Med informasjon om hvordan bilen gjorde det som ny, får du en god pekepinn på hva du kan forvente om du kjøper den brukt, uttaler Nils Sødal, som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Tesla tapte mest vinterrekkevidde

I 2020-testen viste det seg for eksempel at Audi e-tron, Hyundai Ioniq og Volkswgen e-Golf prosentmessig tapte mindre rekkevidde om vinteren enn de tre Tesla-modellene 3, S og X. Alt i alt var det likevel Teslaene som kjørte lengst før batteriet vart tom.

– I 2020 lå Tesla lenger fremme på rekkevidde enn de gjør i dag, så om du er du opptatt av lang rekkevidde på bruktbilen, bør du sjekke ut Tesla. Men viss du er ute etter mest mulig lik rekkevidde sommer som vinter, er det andre bilmodeller som utmerker seg, poengterer Sødal.

Store prisforskjeller

Kommunikasjonsrådgiveren ber også bruktbilkjøpere være oppmerksomme på at det er et stort prisspenn på elbilene som ligger ute på Finn.no. Noe av prisforskjellene kan forklares med rekkevidden og utstyrsnivået, men det er nok også enkelte som har lagt ut bilen med en for høy pris, og da bør man prute, mener han.

Sjekkliste for brukte elbiler

NAF anbefaler også følge denne sjekklista når man skal kjøpe brukt elbil – i tillegg til det som gjelder ved kjøp av fossildrevne elbiler:

  • Spør selger om ladehistorikken. Hurtiglading er en påkjenning for batteriet, så hvor ofte bilen har blitt hurtigladet, er relevant informasjon.

  • Spør om hvordan selger opplever rekkevidde sommer og vinter og få dette med i kontrakten.

  • Kan bilen hurtiglades?

  • Hvilke ladekabler følger med bilen?

  • Sjekk ladekabler og ladeport for skader, sprekker, skader, varmgang og så videre.

  • Test at bilen lader ved å koble på en lader.

  • Om mulig, se om det er skader på batterikassen under bilen

  • Kontroller om batteriet fremdeles er innenfor garantien. Dette kan gjøres ved å kontakte en merkeforhandler, husk registreringsnummeret.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, under årets sommertest. Foto: NAF/Motor