Studenten nøyer seg ikke bare med et framkomstmiddel på fire hjul for å komme til NTNU i Ålesund, der han studerer markedsføring, innovasjon og ledelse. Han nyter det estetiske med biler, og drømmer om å bli eier av de heftigste modellene. I en kjeller i barndomshjemmet ved Moa har han rigget opp staffeli og kraftige tuber med akrylmaling. I timevis kan han trylle fram velpolerte modeller av kraftige biler av topp-merker på store lerreter.

Martin Bakkebø har innredet et atelier i kjellerstua hjemme, men drømmer om eget atelier med tida. Foto: Johan Behrentz

God respons

Det begynte for noen år siden, da han festet drømmene sine på små lerret. Han la noen av bildene sine på sosiale medier, og fikk respons. God respons. En kunde på Østlandet ville kjøpe.

– Da forsto jeg at det var penger å hente på hobbyen. Jeg kjøpte større lerret og malte større bilder av kjente merker som BMW og Porsche. Siden da har jeg solgt rundt ti bilder, sier Martin fornøyd. I opp til 40 timer kan han stå med pensel og palett i kjellerstua i barndomshjemmet, før han kan si seg fornøyd. Det vil si, fornøyd blir han aldri.

Finansiere neste bilkjøp

– Det er alltid noe som på pusses og flikke på for at det skal se naturlig ut, men på avstand viskes detaljene ut, sier den bilglade maleren.

–En fin måte å finansiere studiene på?

– En fin måte å finansiere framtidig kjøp av raske biler, smiler kunstneren, som kan få mellom 10.000 og 20.000 for de største maleriene. I tillegg sper han på lommeboka med deltidsjobb i Ålesund Havnevesen

– Hvem er kjøperne?

– Jeg har kunder over hele landet, både privatpersoner og firmaer. Jeg har også interessenter i utlandet, sier Martin, som viser fram bildene sine på ulike typer bilutstillinger. Et maleri på 1,5x1 meter er ikke bare å legge i postkassa. De største maleriene får så vidt plass i moras BMW når han bringer dem til kundene.

Foto: Johan Behrentz

Porsche til konfirmasjonen

– Hvordan blir maleriene til?

– Jeg tar først bilde av de modellene jeg vil male. Deretter lager jeg ei skisse på lerretet for å få riktige proporsjoner. Så tar jeg lag for lag med ulike farger til bilen glinser på lerretet, sier Martin, som for konfirmasjonspengene kjøpte seg et restaureringsobjekt, en Porsche 924 som sto ferdig til han hadde fått sertifikatet. Han solgte bilen, da han reiste i det militære, men han forsto etter hvert at han ikke kunne leve uten en bil. Dermed ble det en BMW, som også kunne sparke fra seg.

Men lenge før han fikk sertifikat tevlet han med Go Cart og var med på ulike konkurranser.

– Hva er det som fascinerer med biler?

Det går mye akrylmaling og spraylakk før Martin kan si seg fornøyd med et maleri. Foto: Johan Behrentz

”Aldri el-biler”

–Det er lyden av kraftige motorer. Jo flere sylindere, dess bedre, gjerne seks til åtte av dem, smiler den unge kunstneren som også er med i den lokale Porsche-klubben på Blindheim. Et par ganger å måneden kommer entusiastene i alle aldre sammen for å se på og prate bil.

– En kraftig bil er kanskje et godt sjekke-triks?

– He, he. Først og fremst koser jeg meg med å kjøre kraftige biler med god komfort. Det gir en deilig kjøreopplevelse.

– Når skal du male den første Teslaen eller andre dyrere elektriske biler?

–Det kommer aldri til å skje. Punktum, sier Martin Bakkebø.

Maleren lager nøye skisse for å få riktige proporsjoner på bilen før han starter fargeleggingen. 40 timer kan han bruke på ett maleri. Foto: Johan Behrentz